Besnijdenis ongedaan maken

drs. J. de Jongh-van Hoof / 7 reacties

Vraag

Ik ben om medische reden besneden, maar wil m’n voorhuid weer operatief terug. Kan dit?

Antwoord

Als ik de vraag moet beantwoorden met een JA of een NEE, is het antwoord NEE. Of het helemaal niet kan, weet ik niet zeker, maar ik heb nog nooit gehoord van een hersteloperatie hiervan. Anatomisch en technisch lijkt het me geen begaanbare weg. Een voorhuid (met huid van de balzak bijvoorbeeld) is een cosmetische ingreep. Je hebt dan opnieuw verse littekens. Littekens die ‘krimpen’, met alle gevolgen van dien.  Of het masturberen of het vrijen dan prettiger wordt? Ik vind overigens geen kliniek in Nederland die het beschrijft als optie.

Maar wat is de reden dat je voorhuid terug wil? Mogelijk kan je met je huisarts je vragen bespreken. Eerlijk gezegd wil ik als huisarts wel weten wat de reden is van de vraag en wil ik ook meedenken aan oplossingen daarvoor. Ik zou echter deze ingreep afraden.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh

7 reacties
PaulP
Om medische reden zeg je, waarom wil je dan weer terug? Een blindedarm of amandelen worden ook om medische redenen verwijderd maar terug plaatsen kan gewoon niet.

Ik ben ook om medische redenen besneden maar heb nog nooit één tel gewild of ik dit ongedaan kon maken. Een voorhuid die weg is kan je er niet meer aanzetten.
Jesaja40
Een medische besnijdenis is een correctie op een onvolkomenheid van welke aard dan ook.

De vraag blijft open: waarom heeft de Eeuwige de man geschapen met een voorhuid? Of was de schepping nog niet helemaal af en kwam er een gebod om uitsluitend op de 8e dag de besnijdenis plaats te laten vinden?

Volgens de scheppingsorde is de 8e dag het meest gunstigste om de besnijdenis uit te voeren. Rondom de voorhuid kunnen vele bacteriën zich nestelen en vermeerderen.

Het besnijdenisgebod heeft ook invloed op de inwendige bescherming van de vrouw. Baarmoederhalskanker is een zeldzaamheid onder de Joden. Zo heeft de Eeuwige naast het uiterlijk zichtbare teken er ook een indirecte zegen aan het gebod toegevoegd.
Elsss
@Jesaja40

Dat baarmoederhalskanker onder Joden niet of nauwelijks voorkomt is een misverstand. Het aantal gevallen van baarmoederhalskanker per 10.000 inwoners is in Israël ( waar vrijwel alle mannen besneden zijn, zowel de Joden als de Palestijnen) net zo hoog als in Nederland.
Jesaja40
@Elsss

Wat is uw motief geweest om naast de Joden de andere bevolkingsgroepen daarbij te betrekken met uw aanname "dat nagenoeg allen besneden zijn"?

Ik heb slechts de Joden genoemd. Het maakt niet uit waar deze ter wereld wonen.
manenvader
Beste vraagsteller, ik herken je vraag. Zelf ben ik op jonge leeftijd ook besneden om destijds een medische reden. Mogelijk zou jij net als ik weer een voorhuid om je eikel willen hebben? Waarom, omdat er nu een stuk van mezelf mist en ik op deze manier altijd een droge eikel heb. Tijdens douche na het sporten toch sneller bekijks merk ik.
Medische reden kan voor een moment zijn en nu niet altijd noodzakelijk, in mijn geval. Veel succes, hopelijk kom je toch zo ver dat er een plastische/cosmetische ingreep kan plaatsvinden.
Elsss
@Jesaja40

U beweert dat baarmoederhalskanker onder Joden een zeldzaamheid is. Dat is niet waar. In Israël is een zeer grote Joodse gemeenschap waarvan vrijwel alle mannen besneden zijn. Als uw bewering zou kloppen, dan zou baarmoederhalskanker daar niet/nauwelijks voorkomen. De cijfers laten echter zien dat dit helaas niet het geval is. Als je ervan overtuigd bent dat besnijdenis baarmoederhalskanker voorkomt, zou je dan kunnen stellen dat de andere bevolkingsgroepen in Israël verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor de hogere cijfers. Door te vermelden dat ook vrijwel alle Palestijnse jongetjes besneden worden, haal ik dat argument meteen onderuit.

Wat je mening over besnijdenis ook is, het argument dat het een zegen is omdat het de vrouwen zou beschermen is pertinente onzin.
Dogar
Precies.