Homoporno

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Ik mag nu ruim vijf jaar de Heere kennen na een leven zonder God geleefd te hebben in vreselijke zonden. Ik heb helaas homogevoelens. God heeft me, uit genade alleen, uit dat leven getrokken. Echter op dit moment is er heel veel strijd en val ik zeer regelmatig terug in de zonden van zelfbevrediging en het kijken naar homoporno. Ik vind het vreselijk. Elke keer heb ik er ontzettend veel verdriet en berouw over. Ik belijd mijn schuld en strijd, maar ik val elke keer weer. Hoe kan ik deze zonden overwinnen? Het kán niet samen gaan in een leven met de Heere. Ik heb Hem zo lief, maar door deze zonden te doen, haat ik Hem. Ik wil het niet en toch doe ik het elke keer weer. De praktische bestrijdingen weet ik wel en ik handel daar ook naar, zoals gefilterd internet, gebed, afleiding als de zin en verleiding er is, enzovoorts. Maar helaas, ondanks dat gebeurt het toch. Kunt u me helpen? Dit probleem is niet te bespreken met wie dan ook. Als ik een kind van God belijd te zijn, kan dit gewoonweg niet. Tenminste, dat wordt tegen mij gezegd. O, God wees mij, zondaar, toch genadig. Verlos en bevrijd mij van deze zonden!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik wil eigenlijk beginnen met de zin: Dit probleem is niet te bespreken met wie dan ook. Dat vraag ik me af. Zijn er werkelijk geen mensen in je omgeving die weten van je “toen” en je “thans”? Ik weet niet of je bij een gemeente behoort die een eigen predikant heeft, maar als je mij in vertrouwen neemt, waarom zou je dan hem ook niet in vertrouwen kunnen nemen? Is er geen vriend of vriendin, geen ouderling of verstandig gemeentelid die jou kennen en met wie je zou kunnen praten? Door met deze vraag te beginnen, probeer ik je meteen een weg te wijzen.

Je spreekt over een strijd, maar je bent niet de enige die zo’n strijd heeft. Bij jou gaat het om homogevoelens, maar andere jongeren hebben dezelfde strijd in relatie tot heterogevoelens. Ik ben heel blij te lezen dat God je uit een zondig leven heeft weggetrokken en dat je Zijn liefde en genade hebt leren kennen. Daar ligt ook de enige krachtbron voor de goede strijd van het geloof, de heiligmaking. Helaas zijn al Gods kinderen onvolmaakt in de heiliging en daar maak jij geen uitzondering op.

Inderdaad, in feite “kan dit gewoon niet bij een kind van God.” Maar er is meer in het leven van Gods kinderen waaruit blijkt dat ze nog lang niet zijn die ze moeten zijn. Daarmee wil ik de zonde niet goedpraten, maar je wel voor moedeloosheid bewaren.

In feite zoek je je hulp en kracht op het goede adres. Daarom kan ik eigenlijk niet anders zeggen dan: blijf bij de Heere aankloppen. Bij Hem is kracht. Bij Hem is trouw. Bij Hem is vergeving. Paulus zegt ook ergens hetzelfde als wat jij schrijft: het goede dat ik wil doe ik niet, en wat ik niet wil, dat doe ik toch. Maar vergeet nu nooit dat de macht van de zonde en verleiding to de zonde wel sterker kan zijn dan jij bent, maar die kan nooit sterker zijn dan de Heere Jezus. Daarom, als jij je het zwakste voelt, moet je zorgen dat je zo dicht mogelijk bij Hem bent, Die Zijn kracht in onze zwakheid wil volbrengen. En als je soms weer struikelt, wanhoop dan niet. Want de Heere wist het van tevoren al dat jij niet volmaakt zou worden. En toch wilde Hij je bij Zich hebben!

Tot slot:

1. Wanneer je op de site van Refoweb in de vragenrubriek de tag “Geaardheid” bekijkt, kun je tal van vragen en antwoorden vinden die verband houden met homoseksualiteit.

2. Het boek van dr. R. Seldenrijk, “Als je je anders voelt” (oogstpublicaties/uitgeverij Groen; Amsterdam 2004, ISBN 90-5829-534-6) biedt m.i. een goede handreiking bij het nadenken over vragen die met homofilie en homoseksualiteit te maken hebben.

3. hulpverlening: De Stichting Different heeft een hulpprogramma ontwikkeld om mannen (en natuurlijk ook vrouwen met lesbische gevoelens) die dit herkennen in hun leven, te helpen. Geïnteresseerden kunnen ook op hun site kijken: www.different.nl of op www.onzeweg.nl Iemand die een homoseksuele geaardheid herkent in zijn leven en daaraan wil gaan werken, kan zich voor hulp aanmelden. Er zijn ook andere christelijke hulpverleningsinstanties die mensen op weg helpen hiermee om te gaan.

Van harte sterkte en Gods zegen gewenst,

Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

geaardheid
1 reactie
refoweb
Discussies over dit onderwerp kunnen op het forum gevoerd worden. Alvast onze dank!