Leesplannen van bijbelapp YouVersion

Ds. A.S. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Ik maak dagelijks gebruik van de app YouVersion, een bijbelapp waar je leesplannen kunt volgen en elke dag een bijbeltekst krijgt. Ook kun je de volledige Bijbel lezen via de telefoon. Persoonlijk vind ik het een fijne app en de leesplannen zijn handig voor verdieping en bijbelkennis.

Nu vraag ik me af hoe ik kan toetsen of het leesplan ook bijbels geoorloofd is? Er worden bijbelteksten bijgevoegd die er mee te maken hebben, maar hoe kan je weten of die bijbeltekst ook zo bedoeld is? En is het verkeerd om die app te gebruiken in plaats van de Bijbel zelf?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De duinen vormen een stevige bescherming van het land tegen de zee. Deze zandduinen ontstaan niet in één moment, maar groeien dagelijks aan. Met zandkorrels tegelijk, niet met complete duinen tegelijk. Dit is een traag proces waarin de natuur een geheel eigen gang gaat.

Houdt dit beeld in gedachten als het gaat om Bijbellezen. Wij zijn vaak gericht op ervaringen, die aanstekelijk werken voor ons geloofsleven. De Heere vormt echter allereerst door ons gaandeweg kennis op te laten doen over Wie en hoe Hij is. Dat doet Hij door middel van dagelijks onderwijs uit de Bijbel. De Heilige Geest werkt door het Woord. Lees dus met dit doel voor ogen: hoe leer ik God hier (dieper) kennen, in hoe Hij zich toont in dit Bijbelgedeelte. In Zijn spreken en in Zijn handelen. Leesplannen zijn wat dit betreft heel nuttig. Hierdoor lees je gestructureerd de Bijbel door.

Het lezen van de Bijbel aan de hand van een leesplan is iets anders dan je laten sturen door losse Bijbelteksten. Een ‘tekst van de dag’ kan bijzonder bemoedigend, confronterend of aansporend zijn. Daar is dus niks mis mee. Maar wil je werkelijk begrijpen wat een Bijbeltekst zegt, dan dien je het te lezen in de context. Het kan daarom zinvol zijn om een dagtekst te lezen in samenhang met het Bijbelgedeelte. Dat is in een app meestal een kwestie van even doorklikken.

Het middel waarmee we lezen is tijdgebonden. Niemand van ons pakt een boekrol uit de kast om daaruit te lezen. Sinds de boekdrukkunst maken we gebruik van boeken. Digitale ontsluiting geeft nieuwe mogelijkheden, zo blijkt. Het belangrijkste is dat je een tekstdrager kiest die niet afleidend werkt. Voor mij persoonlijk werkt daarom een app niet, maar ik weet dat het voor anderen wel werkt. Kortom, het gaat om de inhoud. Laat je daardoor leiden.

Voor bidden geldt dat we de Heere onze nood dienen voor te leggen, niet onze oplossingen. Voor Bijbellezen geldt dat niet onze interesses leidend zijn, maar de vraag: wat zegt de Heere hier over Wie en hoe Hij is. Dat zegt namelijk ook heel veel over wie wij zijn. De Bijbel brengt ons op de knieën. Steeds weer.

Ds. A. S. Middelkoop

Ds. A.S. Middelkoop

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Sint Annaland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bijbellezen