Overgave aan God

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Bij volledige overgave aan God geef je de controle over je leven volledig uit handen. Jezus zegt dat we de kosten moeten berekenen, daarom stel ik me van alles voor wat Hij eventueel van me zou kunnen vragen. Dan is er altijd wel iets wat ik eigenlijk niet wil, maar wat ook helemaal niet aan de orde is. Maar geef ik me dan wel echt over, want op dat moment weet ik dat er iets is wat ik niet zou willen. Ik denk dat ik het uiteindelijk wel zal doen, maar alleen omdat het moet. Is het genoeg als ik zeg: ik geef me aan U over met al mijn onwil erbij, omdat Hij belooft dat Hij het willen en werken zal volbrengen? Dat ik erop mag vertrouwen dat, als Hij iets van me vraagt wat ik niet wil, ik het in Zijn kracht zal volbrengen, of ben ik dan huichelachtig in mijn overgave?

Antwoord

Lieve vraagsteller,

Wat een vragen en wat een zorgen! En dat terwijl de Heiland alleen zegt: "Kom". Zonder uitroepteken. Zonder hardheid in Zijn liefdevolle stem. Komen, dat is het enige wat Hij vraagt. Ja, het is waar, Hij zegt dat je de kosten moet overzien. Hem volgen brengt natuurlijk kosten mee. Het volgen van Hem vraagt een overgave aan Hem en een verlaten van de zonden. Maar denk je er aan dat het Evangelie geen wet is maar een liefdevolle boodschap, een liefdevolle nodiging om te komen tot het heil in Jezus Christus. Het volgen van Jezus is niet een proberen van alles te volbrengen, maar juist aan Hem te vertellen wie je bent en waarom je Hem wilt volgen.

Je zegt: "Ik denk dat ik het uiteindelijk wel zal doen, maar alleen omdat het moet." Kom, maak van de dienst van Koning Jezus nou geen slavendienst. Het is juist zo’n vrijheid om dicht bij Hem te leven.

Ik denk niet dat je huichelachtig bezig bent, zoals je aan het eind van je vraag opwerpt. Ik denk dat je veel te gecompliceerd bezig bent.  Hij vraagt niets wat jij moet volbrengen. Hij Zelf heeft alles volbracht. Een aardig voorbeeld: Een mevrouw kwam in  een gemeente terecht. Gegrepen door het Woord van God. Ze zei tegen de dominee: "Wat moet ik allemaal doen voor Jezus? Zegt u het maar. Ik wil alles doen." Weet je wat de dominee zei? "Mevrouw, u bent te laat. Jezus heeft alles al gedaan. U hoeft niets te doen dan u geheel aan Hem te geven." En daar ligt het. Niet redeneren, niet wettisch denken over de dienst van de Heere, maar je volkomen overgeven zonder ook maar iets uit te bedingen. Bedenk ook dat het volgen van Jezus niet is een reeks van opdrachten vervullen die Hij geeft. Het is alleen: Luister naar Zijn stem.

Denk -om voorbeelden te hebben- aan een jongen en een meisje die verkering hebben. Ze houden van elkaar en leven naar het huwelijk toe. Een volkomen overgave aan elkaar. Geen plussen en minnen wat ik wel wil en wat ik niet wil. Maar: IK BEN VAN EN VOOR JOU. Zo wil de Heere dat we zijn voor Hem. Laat maar los al die vragen en  ga nu Hij je roept. Hij wacht op je. Hij zoekt je. Hij wil je hele hart.

Ik ben het direct met je eens dat het veel kan stormen in je hart, maar waar komt dat vaak door? Omdat we niet genoeg op Jezus zien en ons niet met huid en haar aan Hem toevertrouwen.

Gods zegen toegewenst,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

onwilovergave