Hal Lindsey

Ds. P. Koeman / 1 reactie

Vraag

Ik kreeg laatst een boek in mijn handen gedrukt van Hal Lindsey. De titel luidt: "De planeet die aarde heette..." . De schrijver vertelt wat ons allemaal nog te wachten staat, voor de wederkomst van Christus. Dat doet hij aan de hand van Bijbelse gegevens, hij gebruikt Bijbelteksten uit o.a. Jesaja, Jeremia, Daniël, Mattheüs en Petrus. Hij vertelt ook dat veel Schriftgegevens al vervuld zijn: de antichrist is de paus, Hitler, enzovoorts. Hij beschrijft het wel zo dat het precies klopt! Moet ik dit geloven? In hoeverre is het intepretatie of werkelijkheid? Eigenlijk heb ik nog een vraag: Hoe kan ik weten wat ik letterlijk moet nemen van wat in de Bijbel staat en wat moet ik figuurlijk, als beeldspraak, opvatten? Ik denk bijvoorbeeld aan het Bijbelboek Openbaringen. Volgens mij vat Hal Lindsey de Bijbel voornamelijk letterlijk op. Is hier ooit studie naar gedaan? Waar kan ik over dit laatste onderwerp informatie vinden?

Antwoord

Dank voor de vraag om informatie inzake o.a.het laatste bijbelboek. Wat de informatie die Hal Lindsey heeft aangereikt, is het zaak om goed te onderscheiden. Hij wil alles kloppend krijgen en geeft er invulling aan op zijn ‘Amerikaans’. Bijbelteksten worden nogal eens uit hun verband geciteerd en moeten in zijn schema passen. Zo werkt het niet bij zorgvuldige exegese. Inderdaad is het vaak meer een eigen interpretatie. Het is wel eens vergeleken met een spoorboekje dat hij hanteert. In der tijd heeft ds Boersma een boekje geschreven over Lindsey's methode.

Wat b.v.de antichrist betreft is er in de loop van de geschiedenis al heel wat bedacht. In het laatste bijbelboek wordt de antichrist getekend als een macht(hebber) die nog komen zal (al zijn er typen geweest van hem) en die bij uitstek als tegen Christus zal opereren.

Het is daarom goed zorgvuldig de Schriften te bestuderen. Een helder geschreven toelichting is het boek van wijlen ds. J. J. de Heer: “De overwinning van het Lam.” Een uitgebreider commentaar is dat van H. R. v. d. Kamp: “Openbaring, profetie vanaf Patmos”, met veel literatuur voor verdere bezinning.

Wie zich verdiept in de gegevens van de Schriften blijft een nederig leerling ervan, maar wordt wel wijs.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

boeken
1 reactie
davinci
Tot nu toe zit Hall Lindsey er in ieder geval naast, want dan had de wereld dus al in 198x vergaan zoals hij voorzag.