Hoofdpijn

drs. J. de Jongh-van Hoof / 5 reacties

Vraag

Ik ben 22 jaar en heb sinds twee jaar last van allerlei vage klachten: hartkloppingen, spier- en gewrichtspijn, verminderd gezichtsvermogen (in enkele dagen tijd van 0 naar -1), raar trillend geluid in mijn oor, heel moe, enzovoorts. Vanwege de hartkloppingen heb ik verschillende onderzoeken gehad en met mijn hart is niets mis. Ook heb ik verschillende bloedtesten ondergaan die niets opleverden. Wel is na een echo vastgesteld dat mijn milt is vergroot (waarschijnlijk het gevolg van klierkoorts op 13-jarige leeftijd), evenals mijn schildklier (krop). Mijn bloedwaarden zijn normaal. Ik heb wel de diagnose 'spasmofili' gekregen door een internist. Nu heb ik sinds een maand ook hoofdpijn. Deze pijn is te dragen en ik hoef ook geen pijnstillers te nemen. Ik heb er wel dagelijks last van, vanaf zo'n vijf minuten na het ontwaken tot bedtijd. De pijn centreerde zich eerst vooral in mijn voorhoofd en afwisselend de linker- en rechterzijde van mijn hoofd. Sinds anderhalve week voel ik de pijn vooral boven op mijn hoofd. Lichte steken en een drukkend gevoel wisselen elkaar af. Ook voelen mijn oren soms plotseling warm aan en voel ik me ook een beetje duizelig. De pijn wordt niet erger bij inspanning of bukken, maar is constant. Ook viel ik drie maanden geleden plotseling flauw, waarna ik de hele avond heel misselijk was. Ik ben letterlijk met mijn hoofd in de emmer in slaap gevallen. Ik voelde mij echt heel beroerd en weet ook bijna niets meer van die avond. Ik kon onmogelijk opstaan, dan werd alles meteen zwart voor mijn ogen. Toen ik naar het toilet liep, viel ik voor de tweede keer flauw. Het zweet brak me uit en voor ik het wist werd ik wakker op de grond. De dag erna voelde ik mij weer goed en ben ik naar de huisarts gegaan die de diagnose 'malaise' stelde. Na deze dagen heb ik geen akelig moment meer gehad. Na wat speurwerk op internet las ik op verschillende websites over hersentumoren. Vooral de hoofdpijn in combinatie met flauwvallen en misselijkheid die veel mensen met een hersentumor ervaren, vond ik opvallend. De huisarts vertelde me dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat deze hoofdpijn gewoon spanningshoofdpijn is. Ook word ik een beetje uitgelachen, omdat ik het voorval van drie maanden geleden link aan de hoofdpijn die sinds een maand is begonnen. Toch ben ik er niet gerust op, terwijl ik normaal helemaal niet snel in paniek raak. Zou mijn hoofdpijn gelinkt kunnen worden aan een hersentumor? Of is het inderdaad gewoon spanningshoofdpijn? Ik heb geen stressvol leven en het gaat in mijn leven gewoon perfect. Ik denk dat ik daarom ook zo moeilijk kan geloven dat het hier over spanningshoofdpijn gaat. Ik weet natuurlijk wel dat niet elke hoofdpijn meteen een hersentumor inhoudt (anders had 95 procent van de mensen een hersentumor), maar deze hoofdpijn is helemaal anders dan de pijnen die ik in het verleden af en toe had, vanwege slaapgebrek en dergelijke. Normaal gesproken was het dan een korte, maar hevige hoofdpijn, die na een nachtje goed slapen was verdwenen. Nu is het echt constante, lichte hoofdpijn. Ik word niet belemmerd in mijn dagelijkse taken, maar een maand hoofdpijn vind ik toch wel erg lang en het wordt ook erg vervelend. Alvast heel erg bedankt!

Antwoord

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht. Daarbij is er bij een groot deel van de mensen sprake van spanningshoofdpijn of gewone hoofdpijn. Dit hoeft overigens niet persé met spanning te maken hebben. Zie ook nhg.org – patientenbrieven – neurologie – hoofdpijn. Verder komt migraine ook redelijk vaak voor.

Verder, de klachten horende bij een verkoudheid/virus: bijholteklachten geven hoofdpijn. Daarna komen de zeer zeldzame hoofdpijnen: hersenbloedingen (niet infarct), clusterhoofdpijn en thunder headache. Hoofdpijn en misselijkheid is vrijwel nooit een beginsymptoom van hersentumoren. De eerste verschijnselen bij een hersentumor is doorgaans uitval. Hiermee doel ik op o.a. het zien of op de bewegingen van armen of benen.

Kortom: bij het lezen van jouw verhaal gaan er geen alarmbellen bij mij rinkelen: ik denk niet aan een hersentumor.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

hoofdpijnmedisch
5 reacties
Alphonsus
Wanneer hoofdpijn zich meldt als gevolg van een tumor is de pijn constant aanwezig en wel zo intens dat je er de dag niet mee kunt doorkomen. Bij jou liggen de zaken dus anders.
bakvis
ooit gebeten door een teek?
dan kunnen al deze klachten ontstaan (ziekte van Lyme!!!) Zeker de moeit waard om op te testen!
Catherine
Veel mensen die ernstige of constante hoofdpijn hebben, melden zich bij een arts met de vraag: heb ik een tumor in mn hoofd ? Het opmerkelijke is, dat dat vaak juist niet met pijn begint, heb ik begrepen. Eerder met plotse klachten, zoals uitval of epilepsie. De pijn komt meestal later. Maar ja, ik zou er ook bang van zijn. Want je zou dan maar bij die ...% horen.
De ziekte van Lyme zou heel goed kunnen.
En migraine ? Je hebt de klassieke migraine, maar ook dat de klachten nogal vaag zijn. Ik zou als ik jou was een dagboek bijhouden. Wat je gedaan hebt, gegeten, en wanneer de pijn het ergste is, c.q. begint/eindigt. ZO kan een arts inzicht krijgen.
Rianne1357
De klachten lijken heel veel op de mijne( heb dit nu al 2 jaar achtereen) ik doe mn werk. maar het kost soms veel energie, veel moeheid duizeligheid, misselijkheid hoofpijn oren spierpijn. meestal werd bij mij gezegt spanning op de (nek) spieren? reumatische klachten? bloed was goed, alleen te hoog hb1c( 34 jaar diabeet) als ik me maar rustig houdt en wat achterover mn hoofd houdt voelt beter. maaaar ik ben nu eenmaal een bezige bij dus dat gaat niet lukken. maar ik weet veel van ziektes ect af, maar voor mijzelf gaat er geen belle,tje rinkelen, alleen het is sosm erg erg vervelend.( ik ben 2 jaar geleden ernstig gevallen, soms denk ik, is het dat? maar tussendoor is die pijn weer weg geweest dus..... lastig he, tja ik kan je geen raad geven, want helaas heb i kdie voor mij zelf ook niet, en vd dokters wordt ik ook niet wijzer, dus gevolg....... laat maar zitten. niet fijn. maar ja t is niet anders. veel sterkte ik lees alle reacties misschien kan jij kan ik er wat mee. H Gr! sterkte.
Hanna
Bezoekje aan de osteopaat?
dat kan veel duidelijkheid geven!
Sterkte!!