Legging

Ds. C.G. Vreugdenhil / 21 reacties

Vraag

Deze vraag is voor dominee Vreugdenhil. Beste dominee. Met veel zegen mag ik zondags luisteren naar de HC die u geschreven hebt. Eén ding begrijp ik echter niet. Waarom zegt u: "Zal ik eens iets smerigs noemen? Een legging!!" Ik heb geleerd om mijn leven niet alleen maar te richten op tal van regels, om niet door te slaan in het wettische. Ik zie wel in mijn omgeving dat de rok steeds korter en korter moet, en dan is het inderdaad een smerig gezicht om een lange legging te zien en een super minirokje. Dat roep bepaalde gevoelens op bij mannen. Maar als het om een gewone lengte gaat van een jurk of rok, wat is er dan verkeerd aan om daaronder een legging te dragen? Kunt u daar iets over zeggen?

Antwoord

Inmiddels heb ik gevonden op welke plaats ik over een legging sprak. Dat was bij de behandeling van het zevende gebod. De context waar dit gezegd wordt is die van zonde tegen het zevende gebod, uitdagende kleding, e.d.

Tegen een legging op zich is natuurlijk geen enkele kritiek te leveren. Of je nu blote benen hebt of met een panty of in de winter een dikke maillot of een legging (maillot met afgeknipte voeten), dat is allemaal hetzelfde. Het gaat dus om een legging zonder rok of met zo’n kort rokje dat bijna de plaats te zien is waar de bovenbenen bij elkaar komen. Dat is smerig en uitdagend. Dat roept seksuele gevoelens op bij mannen en is mijns inziens gewoon zonde tegen het zevende gebod.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

kledingleggingrok-broek
21 reacties
Charlotte15
Inderdaad, Mariet! Ik ben het met je eens over het punt broek/legging etc. En als we naar de tijd van de Bijbel kijken droegen de mannen juist jurken, dus waarom dragen mannen dan tegenwoordig een broek?