Legging

Ds. C.G. Vreugdenhil / 21 reacties

Vraag

Deze vraag is voor dominee Vreugdenhil. Beste dominee. Met veel zegen mag ik zondags luisteren naar de HC die u geschreven hebt. Eén ding begrijp ik echter niet. Waarom zegt u: "Zal ik eens iets smerigs noemen? Een legging!!" Ik heb geleerd om mijn leven niet alleen maar te richten op tal van regels, om niet door te slaan in het wettische. Ik zie wel in mijn omgeving dat de rok steeds korter en korter moet, en dan is het inderdaad een smerig gezicht om een lange legging te zien en een super minirokje. Dat roep bepaalde gevoelens op bij mannen. Maar als het om een gewone lengte gaat van een jurk of rok, wat is er dan verkeerd aan om daaronder een legging te dragen? Kunt u daar iets over zeggen?

Antwoord

Inmiddels heb ik gevonden op welke plaats ik over een legging sprak. Dat was bij de behandeling van het zevende gebod. De context waar dit gezegd wordt is die van zonde tegen het zevende gebod, uitdagende kleding, e.d.

Tegen een legging op zich is natuurlijk geen enkele kritiek te leveren. Of je nu blote benen hebt of met een panty of in de winter een dikke maillot of een legging (maillot met afgeknipte voeten), dat is allemaal hetzelfde. Het gaat dus om een legging zonder rok of met zo’n kort rokje dat bijna de plaats te zien is waar de bovenbenen bij elkaar komen. Dat is smerig en uitdagend. Dat roept seksuele gevoelens op bij mannen en is mijns inziens gewoon zonde tegen het zevende gebod.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

kledingleggingrok-broek
21 reacties
berea
bij ons op school is de legging verboden.
Als ik mijn jongere zusjes zie spelen denk ik wel eens. Wat jammer dat de legging op school niet is toegestaan. Mijn zusjes dragen rokjes en jurkjes van de juiste lengte over of op de knie.
Geen legging uiteraard maar kniekousen of sokjes aan.
Ze houden er echter van om op de duikelstang te hangen, ondersteboven vaak.
Wat zie je dan, juist een onderbroekje. Wat zou het bij hen een stuk netter staan als ze een legging aan hadden zodat je als ze ondersteboven hangen of met de beentjes wijd zitten geen inkijk hadden.
Nu moet je niet denken dat kleine jongens daar niet naar kijken.
Want geregeld hoor ik die en die zegt dat ik dikke billen heb.
Daniel
hoop | dinsdag 28 juni 2011 14:34

Waarom denk jij dat ik geen fatsoen heb (mede namens Nieuwelummel) , ik worstel met de Gereformeerde Gemeente waar ik ben opgegroeid. In mijn beleving geloof ik in God, de Heere Jezus en de Heilige Geest.
Volgens jou mag ik niets zeggen over vrouwen in de gemeente.
Prima, dat recht heb je, laat mij dan ook mijn gang gaan.
Liesel
Yep, de vrouw is zondig, de man die verkracht is het slachtoffer......,

Wat een uitspraak zeg. Zijn mannen dan net beesten die zichzelf niet in kunnen houden?
guustje20
Op mijn school is er geen voorgeschreven dress-code... Je ziet sommige dames doorschieten van "behoorlijk" tot "walchelijk".
Behoorlijk in mijn ogen is dat je de kleding draagt die bij de situatie past EN die bij het lichaam past.
Als vrouw heb ik geen moeite met een rank lichaam met legging en wat kortere rokken...
Jammer dat mannen er wel moeite mee hebben!!!
Wat erger is, is een maatje 48 dat rondloopt als een topmodel... en echt niets aan de fantasie overlaat...
Daniel
Liesel | dinsdag 28 juni 2011 15:21

Soms zijn mannen net als beesten, lees de vragenrubriek van refoweb er maar op na.
Mannen zijn niet de wijste mensen op onze aarde.

Morgen ga ik sparen en misschien ook wel niet.

Nu ga ik eten koken, een stoofpotje voor mijn vrouw en ik, met rundvlees, spekjes, champignons, ui, lourierblad, kruidnagels, wortel en dan een paar uur stoven.

Daarbij witte rijst en een beetje sla.

Liesel, ik wens je het allerbeste.
Liesel
@Daniel: nee dat heb ik in de gaten zeg!

Ja ik heb zeer zeker vragen gelezen van mannen waar ik grote bedenkingen bij heb!
Wiepie
Daniel, je hebt een punt dat zeker en men is vrij om een mening te geven. Het probleem ligt hem echter in de manier waarop je die geeft: hierin klinkt frustratie, teleurstelling en een stukje vijandigheid naar het antwoord dat gegeven is. Dat is uiteindelijk de reden waarom ik je ook niet echt heel serieus wil nemen.

Inhoudelijk: Mannen hebben ook zeker hun verantwoordelijkheid als het gaat hoe zij zich gedragen naar de vrouw toe. Wanneer er sprake zou zijn van overspel waarbij de vrouw de man verleid heeft door haar manier van kleden zijn zij BEIDE schuldig. de man heeft zich overgegeven aan zijn seksuele begeerten en vergrijpt zich aan een vrouw die de zijne niet is of nog niet is (in geval van ongehuwd zijn) terwijl hij ook dat moment op zoek had kunnen gaan naar omstandigheden die hem van die verleiding hadden kunnen weerhouden.

Aan de andere kant, merk ik dat veel vrouwen er vaak geen idee of maar heel oppervlakkig weten wat bepaalde kleding met een man kan doen. Zij zijn veel meer dan ons vrouwen visueel ingesteld en reageren heel anders op prikkels uit hun omgeving tot onbegrip van veel vrouwen (ontken het maar niet heren!). Een van de redenen dat mannen veel gevoeliger zijn voor bijv. pornografie. Nee, ik zeg niet dat mannen elk moment opzoeken om zich als beesten te gedragen(!). Dit aspect is meegegeven in de schepping en daar horen vrouwen rekening mee te houden en daarin ligt ook een stukje verantwoordelijkheid naar de vrouw. Als we de naaste liefhebben, gun je hem die beproeving en de mogelijke zonde die erop volgt toch niet?
Een beetje inlevingsvermogen en wellicht EERLIJKE gesprekken met het andere geslacht maken (ja, ik weet het; dit is niet makkelijk aangezien mannen niet snel over hun eigen zwaktes spreken) maken soms veel duidelijk en dat gaat verder dan te beginnen met de vraag: is een legging zedelijk? Ik ben het zus en zo gewend, bij ons op school... In feite ben je de basis dan al lang uit het zicht verloren..
Daniel
Liesel | dinsdag 28 juni 2011 15:41

Dank voor je reactie, misschien zijn we het samen toch wel een beetje eens.
We kunnen er over doorpraten en filesoferen, maar nu moet ik naar mijn spekjes en rundvlees.

lieve groet
Daniel
Wiepie | dinsdag 28 juni 2011 15:58
je hebt gelijk als het overkomt als teleurstelling, frustratie en vijandigheid.
Zo is het ook, dank overigens voor je uitgebreide verhaal/antwoord. Daar ben ik heel blij mee.Mijn vader overleed toen ik vier jaar was, hij was een gescheiden man, ik mocht toen niet gedoopt worden en mijn moeder mocht niet aan het avondmaal.
En toch bleef mijn moeder naar de kerk gaan en heeft ons opgevoed met de bijbel.
Wijlen mijn moeder was de liefste moeder van de wereld, kun je begrijpen dat ik moeite heb met de kerk?
Maar ik blijf geloven....., maar dat is anders dan zeker weten.
machiels
Het ging de vraagstelster in eerste instantie toch over de kleding van jonge meisjes?

Ik heb ook nog een vraag: Waarom moeten de voeten (van een legging) worden afgeknipt?
Swimmie
@machiels: Die voeten van de legging worden er niet afgeknipt hoor! Die hebber er gewoon nooit aangezeten ;)
Roozemond
Bedankt dominee!!! Heel helder antwoord. Precies zoals ik er zelf in sta.
Gods zegen in uw bediening!
Samanthi
Ja helemaal mee eens, kleding moet verhullend zijn en niet onthullend.
Legging niets mis mee... vooral op de fiets als je rok omhoog waait is het heerlijk een legging aan te hebben.
Een eerbaar gewaad, ieder weet best wat dat is en laten we onze pubers daarin sturen.
Ook ik wens Ds Vreugedehil heel veel zegen in zijn bediening
AHHK76
Een legging onder een fatsoenlijke rok kan een hele goede oplossing zijn voor op de fiets en de duikelstangen.
meisje20
ik ben zo blij met het antwoord van de ds.
legging is (voor mij) net als een panty, niks meer niks minder dan dat.
Wiepie
@ Cor. Wat is voor jou een panty dan? Een doorschijnende strakke broek met voeten eraan zeker? :)
Wiepie
@Daniel. Ja, die moeite kan ik begrijpen. Juist vanuit de kerk verwacht je, vooral in moeilijke situaties een stuk steun en begrip. Als er dan n.a.v. van die situaties consequenties plaats vinden, maakt dit het alleen maar zwaarder om te dragen. Zeker als die stappen nooit begrepen worden en/of niet of weinig Bijbels onderbouwd zijn. Bepaalde onderwerpen gaan dan heel lang een negatieve bijsmaak krijgen n.a.v. dingen die in het verleden gebeurd zijn.
Maar ondanks alles is je moeder toch staande gebleven, heeft ze Bijbels onderwijs gegeven. Wat een wonder. Daar mag je denk ik dankbaar voor zijn!
Daniel
@Wiepie
Aardig van je om zo te reageren, soms ben ik zo boos dat ik niet reageer zoals het eigenlijk zou moeten. Na het 'posten' heb ik er al weer spijt van, ik heb genoeg om dankbaar voor te zijn.
Toch goed dat refoweb er is.
Mariet
@cor: broek is mannenkleding????
Dit is een punt wat ik echt niet begrijp, er zijn een heleboel vrouwelijke prachtige broeken te verkrijgen, daar zou ik een man wel eens in willen zine (; En voor kinderen zijn er ook genoeg meisjesbroeken, waar je ook geen jongetjes in ziet. Dat is in deze tijd gewoon anders.
Waarom zo'n halszaak maken van het uiterlijk, Jezus volgen doe je met je hart, dat is al moeilijk genoeg.
bootje
Een legging die met zeer kort rokje/tuniekje wordt gedragen, bijv. een spijker"legging" heet officieel een tregging.