Kinderdoop pas later ingevoerd

Ds. J. de Vreugd / Geen reacties

Vraag

Ik persoonlijk vind dat jullie niet eerlijk zijn over wat de Bijbel leert over de doop. Jullie spreken en geven antwoord naar jullie positie. Een feit is dat de kinderdoop pas in 2e of 3e eeuw na Christus ingevoerd is. En nergens kan men in oude Joodse schriften over zgn. kinderdoop iets terugvinden. Dat op zich is al heel opmerkelijk en stemt tot nadenken!

Antwoord

De aangeroerde kwestie zou veel meer ruimte vragen dan per e-mail kan. Een korte reactie.

Ik weet niet precies wat de vraagsteller met oude Joodse geschriften bedoelt, maar het ligt natuurlijk voor de hand dat in Joodse geschriften niets te vinden is over de christelijke doop!

Ook de opmerking dat de kinderdoop pas uit de tweede of derde eeuw dateert zou een nadere verklaring behoeven. Op zijn minst moet je zeggen dat er al veel eerdere aanwijzingen zijn. Ook in het NT: niet ten onrechte worden die bijbelgedeelten die spreken over tot geloof komen en gedoopt worden van hele huisgezinnen aangevoerd als bewijsteksten voor de kinderdoop. Maar vooral berust de kinderdoop niet op een aantal losse teksten, maar op een integraal verstaan van de boodschap van de Schrift: de doop is het teken en zegel van Gods verkiezende genade, die ons altijd voor is. Voor mijn keuze was Gods keuze er al, die bezegeld is in de doop als teken van het verbond, en waarop ik in geloof ja en amen mag leren zeggen. De doop onderstreept niet zozeer mijn keuze voor God, als wel Gods keuze voor mij.

Als achtergrond van de christelijke doop is natuurlijk de zgn. proselietendoop te zien: heidenen die tot het Jodendom toetraden ondergingen die; de doop van Johannes was schokkend voor zijn tijdgenoten omdat hij de doop niet alleen voor heidenen maar ook voor kinderen van Abraham nodig achtte. Verder spelen in de doop door de reinigingsrituelen met water, zoals we die uit het OT kennen, en zoals die b.v. in het Jodendom in de vorm van het mikwe voortleven. Overigens pleit juist de OT achtergrond m.i. voor de kinderdoop: de besnijdenis als teken van het verbond wordt aan zuigelingen bediend; zo ook de doop als teken van het verbond in Christus.

Hartelijke groeten,
Ds. J. de Vreugd

Lees meer artikelen over:

kinderdoop