Bang voor een miskraam

drs. B. de Jong / 3 reacties

Vraag

Ik ben nu vijf weken zwanger en erg bang voor een miskraam. Vooral omdat ik nog niet zoveel van het kind voel, enz. Nu heb ik vandaag een hard voorwerp op mijn buik gehad. Kan dit kwaad? Ik ben hier namelijk erg onzeker over.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Allereerst mijn excuses voor de late reactie. Mogelijk is uw vraag in de achterliggende periode al beantwoord, maar dan hierbij een bevestiging of aanvulling.

De eerste 'kindbewegingen' kunnen vanaf de twaalfde week worden gevoeld. In de voorafgaande periode zult u de bewegingen niet voelen, en is dit dus ook geen graadmeter om iets over de gezondheid van het kindje te kunnen zeggen.

Daarnaast ligt de groeiende embryo diep in het bekken van de vrouw en is daardoor goed beschermd tegen allerlei geweld van buiten (o.a. een val of botsing). Dit neemt niet weg dat het raadzaam is om in uw situatie contact op te nemen met de verloskundige. U kunt met haar de situatie bespreken en uw zorgen uiten. Afhankelijk van haar oordeel zal er aanvullend onderzoek plaatsvinden.

Mocht u nog vragen hebben of zijn er dingen onduidelijk, vraag gerust!

Met vriendelijke groet,
Ben de Jong

drs. B. de Jong

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Opheusden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie: Arts Intensive Care

Tags in dit artikel:

medischmiskraamzwanger
3 reacties
boulanger
Zeker bij een eerste voel je je kindje meestal pas na de 15e week ongeveer bewegen. Het is inderdaad goed om al je onzekerheden met de verloskundige te bespreken. Als je je gerustgesteld voelt, kun je vast meer van je zwangerschap genieten! Succes ermee.
javisje
Ik heb het in een later stadium ook wel eens gehad. De verloskundige maakte direct tijd vrij. Het viel gelukkig mee. Het sliep gewoon lekker veel. Wat ik daarmee wil zeggen: schroom bij zulke dingen niet om je verloskundige te bellen. Zij zal je daar bij zeker helpen.
fae
@Vraagstelster: van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik herken je angst en onzekerheid heel goed. Ik had dit ook tijdens de zwangerschap van ons dochtertje! Zeker omdat mijn moeder kort daarvoor met 12 weken nog een miskraam had gehad.
Jammer dat er in het antwoord gezegt wordt dat er al met 12 weken kindsbewegingen gevoelt kunnen worden. Dat kan misschien wel. Maar zeker met een eerste kindje is dit vaak pas rond de 18-20 weken, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Ik voelde ons kindje pas met 22 weken, dit kwam ook wel door een voorliggende placenta. Maar je grijpt alles vast wat je leest en toen ik met 18 weken ons kindje nog niet voelde maakte ik me daar ook weer zorgen om. Vraagstelster zal n.a.v. bovenstaand antwoord waarschijnlijk met 12 weken al op gaan letten of ze het voelt of niet en als je dan nog zo'n 6-8 erop weken moet wachten geeft dat weer extra spanning.
Ik wens je nog een heel goede zwangerschap en een voorspoedige geboorte van jullie kindje! Probeer er ook van te genieten, nu denk ik wel eens: ik had er veel meer van moeten genieten en niet steeds zo bezorgt moeten zijn!