Tegenspoed en tegenslag in verkering

Ds. A.A.F. van de Weg / 6 reacties

Vraag

Aan een dominee van de HHK. De Heere vraagt van ons dat wij onze ouders eren, de minste zijn, de naaste liefhebben als onszelf, zelfs vijanden. Ik heb sinds 1,5 jaar verkering met een jongen. Ik kom uit de HHK en hij uit de OGGiN. Hij werkt in een familiebedrijf. Zijn vader heeft vorig jaar eerst een herseninfarct gehad en bijna een half jaar later een hartinfarct. Sindsdien is zijn vader niet in staat om het bedrijf te runnen, maar wil dit niet toegeven. Mijn vriend wil niet verder in het bedrijf, omdat de bedrijfsvoering niet goed in elkaar steekt. Zijn vader kan het allemaal niet regelen en wil het niet helemaal uit handen geven. Hij heeft een broer die geen verkering heeft, jaloers is op hem, die alles wat mijn vriend zegt onderuit haalt, omdat wat hij zegt alleen goed is. Dan een moeder die de administratie bijhoudt, maar door een druk en groot gezin hier vaak niet aan toekomt en zomaar zonder overleg het salaris van m'n vriend stop zet. Verder krijgt mijn vriend thuis (en dus ook onder het werk) opmerkingen dat onze verkering vast uit raakt, dat ik de baas over m'n vriend speel (dit is echt niet het geval), ik vreemd ben en uit een andere plaats kom en van een ‘lichtere’ kerk ben. Mijn vriend wil een andere baan omdat hij dit allemaal moe is, maar dit mag niet van z'n ouders. Mijn vriend kan niet met z'n ouders praten. Hij heeft dit vaak geprobeerd, maar zijn ouders lopen onder het praten weg of halen bijbelteksten aan en praten niet meer over. Zijn ouders verklaren hem voor gek. Mijn vriend voelt zich depressief en weet nu niet wat hij moet doen. Hij heeft het steeds over een eind maken aan z'n leven. De Bijbel zegt immers dat je de minste moet zijn? Je moet je ouders toch eren? Moet je dan vertrouwen hebben en hopen dat het ooit nog eens goed komt? Wat is de beste manier om hiermee om te gaan in het licht van Gods Woord? Wat eist de Heere van ons? Hoe kan ik het beste mijn vriend daarin helpen? Ik heb het gevoel dat bidden niet helpt. Dit is al vanaf vorig jaar aan de gang en het lijkt steeds erger te worden. Wat is Gods doel en weg hierin? In onze verkering hebben we nog geen periode gehad waarin we konden genieten van het samen zijn op een goede manier. Ik ben ook vanaf het begin van onze verkering ziek geweest. Waarom wij zoveel tegenspoed en tegenslag? Zijn we dan niet voor elkaar bestemd? Waarom hebben anderen dit niet?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat een complex verhaal! Dat is mijn eerste reactie als ik het geheel op me in laat werken. Het liefst zou ik je adviseren er met iemand over te spreken, hetzij een predikant, ambtsdrager of een ander vertrouwenspersoon. Het gevaar is namelijk aanwezig dat ik vanwege de complexiteit van het probleem je niet goed begrijp. Bovendien vind ik de problematiek dusdanig ernstig –je vriend heeft zelfs suïcidale gedachten– dat jullie dit niet voor jezelf mogen houden! Intussen probeer ik toch een antwoord te geven.

Er is sprake van een grote kloof tussen de ouders van je vriend, jouw vriend en jij. Uit jouw verhaal blijkt overduidelijk dat de ouders en de verdere familieleden van je vriend niet blij zijn met jou. Eén van de redenen is dat jij tot een ander kerkverband behoort. Gesprekken met de ouders van je vriend lopen op niets uit. Ik kan me goed voorstellen dat dat frustreert en zelfs leidt tot wanhopige gedachten.

Het gebod je ouders te eren is bijbels. Dat staat voorop! Hoe moeilijk het ook is, jouw vriend heeft je ouders te gehoorzamen. Dat is de lijn van de Schrift en opdracht van de Heere. Ook al heb je te maken met egoïstische, harde, ontrouwe ouders. Dat wil niet zeggen dat de Heere aan de kant van die ouders staat! De HEERE staat aan de zijde van iemand die Hem vreest. Als ik de brieven van Paulus en Petrus op me in laat werken dan blijkt dat zij dienstknechten die gebukt gaan onder het lot van een keiharde meester niet adviseren kwaad met kwaad te vergelden, maar het voorbeeld van Christus te volgen. Geen bedrog werd in Zijn mond gevonden. Hij schold niet terug. Hij heeft ons een voorbeeld nagelaten, opdat wij Zijn voetstappen zouden drukken, hoe moeilijk ook. Christus gaf alles over aan Hem Die rechtvaardig oordeelt. Het onrecht legde Hij in de handen van Zijn Vader. Hij verdroeg de smaad en de pijn. Dat is het bijbelse principe.

Moeten jullie dan over je heen laten lopen en alles lijdelijk laten gebeuren? Nee. Ik heb de indruk dat je ouders zelfs misbruik maken van hun macht door je vriend geestelijk te vernederen. Dat mag niet! De Bijbel roept ons wel op tot ootmoed en nederigheid in gezagsverhouding, maar nergens lezen wij dat je je moet laten beschadigen. En dat gebeurt nu wel. Ik vraag me echter af of de ouders van je vriend dat inzien. Mijn advies zou zijn om op enige wijze aan te geven hoe erg het voor je vriend en voor jou is. Gesprekken stokken echter, zo schrijf je. Juist daarom zou het goed zijn als er een vertrouwenspersoon, een mediator, aan te pas zou komen. Hij zou wellicht het initiatief kunnen nemen om een gesprek te arrangeren met je ouders.

Een andere optie zou zijn dat je vriend uit huis gaat en (tijdelijk) op zichzelf gaat wonen. Dit om niet nog meer beschadigd te worden. Want dit is zeker: er moet wel wat veranderen!

Na alles geschreven te hebben nog een advies: laat deze moeilijke situatie geen reden zijn om de verkering uit te maken. Neem liever in goed overleg wat meer afstand van elkaar, zodat jullie beiden tijd hebben om aan jezelf te werken. Probeer de problemen met de ouders van je vriend en het ziekzijn los te koppelen van jullie verkering.

Ik wens jullie heel veel sterkte en volharding in deze situatie. Weet dat de HEERE deze verdrietige situatie niet goedkeurt.

Ds. A. A. F. van de Weg, Soest

6 reacties
bootje
Vragensteller sterkte! Het is een naar verhaal, maar je laatste zin "waarom hebben andere dit niet" moet je niet te vaak denken want je weet nooit zo blijkt ook uit jou situatie bij een ander achter de voordeur speelt. Sterkte en hopelijk kan je wat met het antwoordt. Denk ook idd. dat je vriend beter thuis weg kan gaan op welke manier ook, hoe moeilijk het misschien ook is.
janvanverweg
de bijbel zegt dat w onze ouders moeten 'eren'. eren is niet hetzelfde als 'in alles gehoorzamen'. uit je verhaal blijkt dat je vriend uiterlijk gehoorzaamd. maar ik vraag me af in hoeverre hij zijn ouders echt 'eert'?
door afstand van hen te nemen kan het eren (het goede in hen beroemen) waarschijnlijk weer beter uit de verf komen. nu is het negatieve zo op de voorgrond dat het goede ongenoemd blijft.
Florianne
Lieve meid,
Ik heb zo enorm met jullie te doen. Wat zou ik je graag willen helpen. Ik zal voor jullie bidden! Blijf je het zelf ook doen? Verwacht het echt van Hem hoor, want Hij is veel liefdevoller naar jullie dan ik zou kunnen zijn en Hij wilt jullie nog veel liever en veel vaker helpen dan ik jullie zou helpen. Uiteraard mag je echt contact met me opnemen!
AHHK76
Inderdaad je ouders eren, is iets anders dan gehoorzamen. Niemand heeft er voordeel van als je vriend hieraan kapot gaat! Ik denk dat het verstandig is om een hulpverlener of dominee in te schakelen. Veel sterkte!
Samanthi
Lieve vragenstelster.
Dit is erg moeilijk en je hebt een goed antwoorde gekregen, ik wil er aan toevoegen dat je niet over je mag laten lopen en mensen die boven je besteld zijn niet zomaar alles met jullie mogen doen, denk aan Paulus die liet zich niet zomaar geselen door de overheid, die boven hem gestald was, maar kwam voor zichzelf op en zei, sinds wanneer geselen ze een romeins burger zonder juridische uitspraak?
Er zijn meer plaatsen in de bijbel waar dit aangewezen staat.
Ik bid voor jullie heel veel sterkte
erishoop
kiest heden wie gij dienen zult

de GOD van de oud ger gem en de GOD van de hersteld hervormde

deze is overigens 1 en de zelfde GOD

of de egoistische (schoon)ouders

beter je hele leven een lust in GELOOF HOOP EN LIEFDE met zn 2 naar jullie goed recht

dan een leven vol ongeloof wanhoop en haat met werk bij je schoon ouders