Dopen van kindje

Ds. A.J. Schalkoort / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aangaande het dopen van mijn kindje. Ik ben ongetrouwd, wel gelovig, en mijn vriend is onkerkelijk opgevoed, maar heel geïntresseerd in het geloof. Ik weet dat we vooruit gegrepen hebben op iets wat de Heere voor in het huwelijk heeft bedoeld. Ik ervaar dit ook als schuld, maar mag ons kindje gedoopt worden? Ik zit hier erg mee, omdat ik dit heel graag zou willen.

Antwoord

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje. Het is een groot wonder wanneer de Heere, de Schepper van hemel en aarde ons kinderen geeft om op te voeden tot eer van Zijn Naam. Maar dan de vraag of je kind gedoopt kan worden. Daarvoor is allereerst nodig dat je je samen aansluit bij een kerkelijke gemeente. Vervolgens zal de predikant/kerkenraad jullie verder begeleiden in hoe hiermee om te gaan. Jullie wonen nu samen, begrijp ik uit de vraag. Deze situatie kan natuurlijk niet zo blijven en zal het tot een huwelijk moeten komen. Verder, en dat geef je zelf al aan, zal er schuldbelijdenis dienen te geschieden. Er zal ook een vorm van catechetisch onderwijs gevolgd moeten worden zodat jullie samen ook weten wat het christelijk geloof inhoudt. Ook de vraag naar of je zelf gedoopt bent zal aan de orde komen. Het beste is dus om contact te zoeken met een gemeente in je woonplaats waarvan je weet dat daar het Woord Gods zuiver verkondigd wordt en je welkom bent zodat je samen verder geholpen kunt worden op weg naar een leven waarin de Heere de hoogste plaats heeft gekregen.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

kinderdoopschuldbelijdenis
2 reacties
Pompelmoen
In aanvulling op het antwoord van ds. Schalkoort:
Wat er precies moet gebeuren voorafgaand aan de doop van jullie kindje, hangt ook een beetje af van de gemeente waar jullie voor kiezen.
Ik weet van PKN- en oecumenische gemeenten (zoals studentenkerken) dat je wel belijdend lid moet zijn, maar geen schuldbelijdenis hoeft af te leggen. Een huwelijk wordt ook niet bij iedere kerk als voorwaarde gesteld.
blijblij
in aanvulling op pompelmoen:
Soms kan ook één ouder het kind laten dopen en de vragen beantwoorden. (in het geval van een niet-gelovige partner) Meestal wordt dan aan de partner gevraagd of hij/zij de vader/moeder wil vrijlaten in de religieuze opvoeding van het kind.