Vervelende druk op anus

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Tijdens het vrijen ervaar ik een heel vervelende druk op mijn anus. Puur anatomisch gezien vind ik het wel logisch klinken, maar ik heb er nog nooit iemand over gehoord of gelezen dat anderen dit ook ervaren. Kan het bijvoorbeeld zijn dat de wand die de vagina van de anus scheidt heel dun/gevoelig is? Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Antwoord

Dit is inderdaad niet een bekende klacht. Anatomisch is het verschil tussen vagina en anus, en de afstand van vagina-achterwand tot endeldarm klein. Dat zal per vrouw iets wisselen. Maar dan nog hoort vrijen normaal gesproken plezierige gevoelens te geven, geen als vervelend ervaren gevoelens. Een belangrijke reden dat je samen vrijt is dat je het voor jullie gezamenlijk plezier doet, neem ik tenminste aan.

Ik kan niet zo zeggen waardoor het komt. Heb je de neiging te verkrampen? Is het allemaal wat strak (nog geen bevalling gehad?). Soms kan een glijmiddel dan helpen, of een ontspannend voorspel. Wellicht dat jullie wat kunnen experimenteren met de houding van vrijen, kan ook al ontspannend werken. Ik zou me kunnen voorstellen dat er meer druk op de anus komt wanneer jij ligt en je man bovenop ligt. Misschien helpt het wanneer je op knieën en ellebogen rust en je man achterlangs de vagina binnenkomt. Mocht de klacht blijven, het blijft hinderen en belemmerend wordt om aan seks te doen, dan lijkt me een bezoek aan de dokter zinvol.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch
1 reactie
Mieke1888
Zou het kunnen dat er nog ontlasting in je darm zit? Dat is bij mij nog wel es het probleem. Heb wel een paar bevallingen achter de rug en daardoor is e.e.a. wat verzakt. Bij mij zat daar het probleem/oplossing. Misschien heb je hier wat aan?