Psych-k therapie

dr. J. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Kent iemand psych-k therapie en weet u of dit christelijk verantwoord is? Ik zit al een lange tijd in een burn-out en de minderwaardigheidsgevoelens, het aanpassen, niet goed genoeg zijn etc. Ik zit er enorm diep in. Na twee jaar weet ik niet goed meer hoe ik verder moet en het heeft ook veel invloed op mijn geloofsleven. De onzekerheid of ik wel zo maar mag geloven en wel uitverkoren ben.

Ook worstel ik met het feit of je als christen wel van jezelf mag houden/jezelf mag waarderen. God zegt aan de ene kant dat je je naasten moet liefhebben als jezelf, maar sommige leggen dit uit als: je kan je naasten pas liefhebben als je jezelf ook liefhebt en de ander zegt: dit is een ander soort liefde, de agape. God gaat er vanuit dat je jezelf al waardeert, want je voedt en koestert je vlees. Ook staat er in de Bijbel dat je jezelf moet verloochenen en de ander uitnemender achten dan jezelf. Ik worstel hiermee met betrekking tot mijn minderwaardigheid en de gevolgen die het tot nu toe heeft gehad.

Nu zag ik deze therapievorm voorbij komen, maar ik ben erg huiverig als het gaat om (alternatieve) psychotherapieën, vooral als het over het onderbewustzijn gaat. Ik wil geen deurtjes opzetten voor de duivel. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Antwoord

De psych-k therapie ken ik niet uit ervaring. Op basis van wat ik op het internet erover las komt het voort uit het neuro linguïstisch programmeren (NLP). Als je op het internet de diverse reclames voor dit type therapie leest, kom je onder de indruk van hun pretenties om op een relatief eenvoudige manier jezelf als het ware opnieuw te ontwerpen, waarbij lichaam en geest samen worden aangepakt. Het lijkt allemaal erg overtuigend.

Prof.  Willem Levelt heeft onderzoek gedaan naar deze claims. Zijn bevindingen kun je vinden op skepsis.nl. Deze kop zegt genoeg. Het is allemaal ongefundeerde suggestie.

Als het gaat over zelfwaardering e.d.:  daar heb ik eerder al uitgebreid over geschreven in 'Zelfwaardering bij laag zelfbeeld'.

Dr. J. van der Wal