Man bevrijd van seksverslaving

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Mijn man is al jaren seksverslaafd. Sinds kort volgt hij een online cursus bij Setting Captives Free. Deze stichting biedt ook een online cursus aan voor de partners van seksverslaafden. Ik ben uiteraard heel dankbaar dat mijn man aan zijn probleem wil werken. Toch merk ik van mijn kant aarzeling om mee te doen met deze cursus. Het is wel een christelijke cursus, maar niet op gereformeerde grondslag.

Dat merk ik aan bijvoorbeeld over het werk van God hierin. Mijn man zegt ook dat God degene is die hem verandert heeft en die hem heeft bevrijd uit de macht van het kwaad. Ik ben van huis uit reformatorisch opgevoed (mijn man is Gereformeerd Vrijgemaakt) en ik voel bij mezelf grote schroom om op deze manier tegen dingen aan te kijken. Ik ben erg bang om alles gelijk aan God toe te schrijven. Als ik aan mijn man vraag hoe hij dat dan weet of waarom hij dat zegt, krijg ik ook niet echt een concreet antwoord.

Hoe moet ik hier mee om gaan? Ook naar mijn man toe? Is het even goed om me toch aan te melden voor de cursus voor partners? Ik wil mijn man graag steunen hierin want ik ben wel heel trots op hem. En ik wil hem niet kwetsen door vragen te stellen over hoe hij dan weet dat God hem opeens heeft veranderd. Kan ik mijn vragen/twijfels hieromtrent beter maar voor mezelf houden en me bedenken dat het belangrijker is dat hij hier nu aan gaat werken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als u zich niet prettig voelt bij deze aangeboden cursus zal dat zeer zeker niet het succes geven dat uw man blijkbaar heeft bij de cursus die hij volgt. U bent trots op hem en wilt hem steunen: is zo’n partnercursus daar onontbeerlijk bij? Hoewel ik de genoemde cursus niet ken, lijkt het mij dat uw vraag niet direct daarmee te maken heeft, maar veeleer een theologisch karakter heeft. Vat ik het zo goed samen: "uw man zegt dat het God is die hem heeft verander maar u twijfelt aan de directheid van zo’n gezegde omdat het er op lijkt dat hij zijn eigen verantwoordelijkheid afschuift"? Een diep Godsvertrouwen van hem kan heel waardevol zijn, waarbij hij eigen verantwoordelijkheid neemt in het omgaan met deze verslaving door juist de genoemde cursus te volgen. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar juist dát is het waar u moeite mee heeft, toch?

God dóét toch nog steeds wonderen? Vraag is of wij ze willen en kunnen zien. Ik geloof niet dat u uw vragen of twijfels voor uzelf moet houden, maar vraag juist aan uw man hoe hij zijn geloof beleeft. Dat hoeft zeker  niet kwetsend te zijn! Hij denkt, voelt en beleeft waarschijnlijk anders dan u. Door te vragen wordt een mens wijzer… en vertel hem dan ook hoe u deze verandering beleeft, wat uw geloof voor u betekent!

Veel wijsheid en Gods zegen toegebeden,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

3 reacties
AHHK76
Heerlijk dat jouw man hiervan bevrijd is! Dank God ervoor! Ik geloof dat alleen Hij ons kan verlossen en bevrijden! We bidden toch: leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze!
Blijf/Ga wel met je man in gesprek. Vraag hoe hij de dingen beleeft, vertel hoe jij de dingen beleeft. Probeer de dingen open en respectvol te bespreken. De cursus die je man doet wijst wel op wat God kan en wil doen, maar ook heel erg op de eigen verantwoordelijkheid! Het een sluit het ander niet uit.
Of je de partnercursus gaat doen, is jouw eigen keuze. Ik ken iemand die ook deze cursus doet en ook reformatorisch is en die er veel steun aan heeft...! Je kunt ook beginnen en kijken hoe het bevalt. Je zit er niet aan vast, het kost niets en er is respect voor jouw levensovertuiging. Sterkte en wijsheid toegewenst.
TJH
Ik ben ook reformatorisch, al zeg ik liever christelijk, maar ik geloof zeer zeker 100% dat God de Enige is die jouw man daar van kan verlossen!!! Maar daarbij komt natuurlijk ook of hij mag geloven dat hij helemaal is verlost door het bloed van Jezus Christus, dat reinigt van alle zonden.
plderoos
Dit is ook heel erg reformatorisch: Een verleiding tot zonde kán niet van God komen. Zou het omgekeerde ook waar zijn? Een verlossing kán niet van satan komen? En als dat laatste waar is, kán een mens iets goeds doen uit zichzelf?

Dit is gewoon wat er in de reformatorische kerken geleerd wordt. Waarom zou je dat in twijfel trekken? Ik kan er tenminste geen bijbelse bezwaren tegen vinden.