Tijdstip van sacrament in kerkdienst

Ds. R.H. Kieskamp / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over de bediening van de Heilige Doop. Bij ons in de kerk wordt er eerst gedoopt, daarna is er de bediening van het Woord. De doop is de bediening van een sacrament. Wanneer er het Heilig Avondmaal is, wordt eerst het Woord gepredikt en daarna het Heilig Avondmaal bediend. Nu is mijn vraag: Het zijn toch beide sacramenten? Behoort dan niet eerst het Woord gepredikt te worden en daarna het sacrament bediend? Hoe staat dit in de Bijbel beschreven?

Antwoord

Vanuit het verstaan van de Schrift heeft de reformatie Woord en sacrament altijd dicht bij elkaar gehouden. De sacramenten hangen aan het Woord. Vandaar ook de uitgebreide onderwijzing vanuit de Schrift in de formulieren van beide sacramenten. Er is best wat voor te zeggen de preek te houden voor de bediening van de doop en het gebeurt ook. De preek dient dan wel dooponderwijzing te zijn. Gelet op het feit dat het doopformulier tot en met dooponderwijzing is, kan de preek echter ook zeer wel na de doop plaats vinden. Praktische overwegingen in verband met het te dopen kind zullen het dopen voordat er gepreekt wordt, versterken. Bij het avondmaal spelen praktische overwegingen geen rol. Bovendien heeft de preek daar een nodigend karakter en wordt daarom altijd voor de bediening van het sacrament gehouden.

Met hartelijke groet,
Ds. R. H. Kieskamp

Lees meer artikelen over:

liturgie
1 reactie
Roozemond
Ik denk dat dat heel verschillend is want ik ken genoeg doopdiensten waar het andersom is. Daarnaast zijn er domineens die a.d.h.v. het formulier ook het woord induiken, ook met de toespraak. Ik denk dat het vooral te maken heeft met een praktische kant. Vaak brengen vrienden of familie, die vaak elders wonen, en als je een hele tijd met een kindje in een zaaltje moet wachten, is niet handig. Dat begrijpt iedereen.