Toen wij op de fluit speelden

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Wat betekent Matth. 11:16, waar staat: Waarmee zal Ik de mensen van deze generatie vergelijken? Ze lijken op kinderen die op het marktplein zitten en elkaar toeroepen: Toen wij voor jullie op de fluit speelden, wilden jullie niet dansen, toen wij een klaaglied zongen , wilden jullie niet rouwen."

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt enige tijd moeten wachten op een antwoord op je vraag. Het is even blijven liggen, maar nu willen we het gedeelte lezen, waarover je een vraag hebt ingestuurd. Johannes de Doper is de voorloper van de Heere Jezus. De heraut van de komende Koning. Johannes de Doper gaat aan de Messias vooraf. Hij is de wegbereider, die aan de komende Koning voorafgaat. Johannes staat op de drempel van het Oude en Nieuwe Testament. Hij is de grootste van de profeten van de oude bedeling, want hij heeft de Messias met de vinger aangewezen, maar hij is de kleinste in het koninkrijk der hemelen, want wat wist hij nog maar van de nieuwe bedeling? Hij is de roepende in de woestijn en hij spreekt tot de schare: "Bereid de weg des Heeren, maakt recht een baan voor onze God." Hij was de boeteprediker aan de oever van de Jordaan. Hij was gekleed in een kemelsharen mantel en hij droeg een leren gordel om zijn lenden en sprinkhanen en wilde honing was zijn voedsel. Hij was Elia die voor de komst van de Heere Jezus zou vooruitgaan. Hij predikte: "De bijl ligt alrede aan de wortel der bomen, alle boom die geen goede vrucht voortbrengt wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen." De prediking van Johannes de Doper sloeg in en bracht velen van die dagen tot inkeer. Zij kwamen met boete en berouw tot Johannes en zij werden gedoopt in de Jordan, de doop der bekering. Zoals het water van de Jordaan het vuil van het lichaam wast, zo werden de zonden van allen die hun zonden beleden afgewassen. Maar het ging Johannes niet om Zichzelf, maar om Hem die na Hem komen zou. Hij heeft hem aangewezen als het Lam Gods dat de zonde der wereld zou wegnemen. Maar velen stootten zich aan de woorden van die vreemdsoortige prediker aan de Jordaan. Ze ergerden zich aan die beschuldigende en ontdekkende prediking van deze boeteprediker. Ze wilden daar niet van horen.

Maar met de komst van de Heere Jezus is het koninkrijk der hemelen op aarde gekomen. Het ging niet om Johannes. Hij was maar een stem van een roepende in de woestijn. Hij was niet waardig Hem zijn schoenriem te ontbinden. Het licht dat in Johannes scheen zou verbleken, wanneer de Zon der gerechtigheid zou opgaan. Johannes wist, dat als Hij kwam, dan zou hij op de achtergrond komen. Hij moet wassen, ik minder worden. Maar toen de Heere Jezus op aarde kwam, geloofden ze Zijn Woord ook niet. Hij sprak als Machthebbende en niet als de farizeeen en schriftgeleerden, maar ze verwierpen Hem in ongeloof. Jezus was gekomen om te zoeken en zalig te maken, wat verloren was, maar ze wilden er niet van weten. Hij ging door het land goed en goeddoende, maar ze hebben Hem versmaad en verguisd. Ze erkenden Johannes niet en de Heere Jezus geloofden ze niet. Dan vraagt de Heere Jezus Zich af: wat is dat toch eigenlijk voor een volk? Toen Johannes preekte aan de oever van de Jordaan vonden ze het te zwaarmoedig en toen ze de Heere Jezus hoorden, vonden ze Hem te lichtzinnig. Johannes kwam noch etende noch drinkende en zij zeggen: "Hij is van de duivel" (18)  en de Zoon des mensen is gekomen etende drinkende en zij zeggen: "Zie daar, een Mens, Die een vraat en wijnzuiper is, een Vriend van tollenaren en zondaren" (19). Hij kan de Messias niet zijn. De een mochten ze niet vanwege zijn ernstige prediking en de ander verwierpen zij vanwege Zijn nodigend evangelie, Johannes wees te veel op de zonde en Jezus sprak over genade.

Het zijn net als met kinderen op de markt. Kinderen doen altijd na wat ze ouderen zien doen. Ze speelden op een fluit en de andere kinderen dansten dan in het rond. Ze speelden ook weleens begrafenisje en dan gingen de kinderen bedroefd achter de baar aan. Ze deden helemaal na, wat ze de ouderen zagen doen. Nu, de Heere Jezus had op de fluit gespeeld, maar er niemand die verheugd was, Johannes had ernstig en indringend gesproken, maar zij bekeerden zich niet op de ernstige roepstemmen die tot hen kwamen. Christus verkondigde het evangelie, maar ze werden er niet warm of koud van. Johannes sprak van het oordeel en gericht, maar het deed hen niets. Johannes vonden ze te zwaar en de Heere Jezus te lichtzinning. Johannes bracht de wet, Jezus het Evangelie. Die twee horen bij elkaar: wet en evangelie. Ze wilden van geen van beide iets weten. Johannes wees heen door zijn ernstige predeiking naar het Lam Gods dat de zonde der wereld wegnam en Jezus was de gewillige Zaligmaker om zondaren te redden en te verlossen. De wet die Johannes preekte, moest hen uitdrijven uit naar de Christus en Jezus was gekomen om de wet te vervullen. Hij heeft al de eisen van Gods heilige wet voldaan. Nu er is vergeving van zonde en eeuwige gerechtigheid in het werk van de Heere Jezus. De mens wil langs zijn eigen weg zalig worden. De mens zoekt altijd nog in de weg van de werken der wet zalig te worden. Hij zoekt een gerechtigheid op te bouwen om daarmee voor de Heere te kunnen  bestaan. De mens is er vijand van om uit genade alleen zalig te worden. Dan moet hij er met al het zijne aan en dat wil de mens niet. Als wij nog iets kunnen toebrengen aan onze zaligheid, dan is het niet zo vernederend voor een mens. De mens zoekt zalig te worden met behoud van zijn eigen eer. Maar dat zal niet gaan. Maar voor een arme zondaar, die vlucht aan de voeten de deze Heere Jezus is het een aanbiddelijke weg. Zij leren het uit genade alleen zalig te worden, door de verdienste van de Heere Jezus Christus alleen. "Doch de wijsheid is gerechtvaardigd geworden van haar kinderen" (19b). Dan is er geen roemen in de mens, maar dan krijgt de drieenige God alleen de eer.

Ds. B. de Romph