Korte broek

(MA) D. Rosbergen / Geen reacties

Vraag

Ik (jongen) heb zeer recent belijdenis gedaan in de Gereformeerde Gemeenten. Tijdens de catechisatielessen is er van alles langsgekomen, ook een gedeelte over kleding, maar dan met name over (zoals volgens mij bijna altijd) vrouwenkleding. Nu zijn wij van huis niet gewend om als man een korte broek te dragen. Puur omdat vader het niet wil. Dit wringt bij mij, want als ik om de reden vraag, weet hij ook geen helder antwoord te geven. Wel zegt hij af en toe dat “Avondmaalgangers niet in een korte broek over straat gaan”, wat ik overigens betwijfel. Is het nu echt zo dat je als man je verre moet houden van het dragen van een korte broek of ligt dit eerder tegen een wettisch regeltje aan (waar ik altijd huiverig voor ben)? Ik ben erg benieuwd naar uw visie hier op!

Bij het hele verhaal komt ook nog dat ik het idee heb dat wij thuis zowat de enige zijn met deze gedachte. Vrijwel iedereen van de gemeente in de buurt, vriendengroep, enz. draagt wel een korte broek. Ik heb er om die reden dus extra moeite mee.

Antwoord

Beste vriend,

Het is, meen ik, de kerkvader Augustinus die zegt: “In wezenlijke dingen eenheid. In niet-wezenlijke dingen verscheidenheid. In alles: Liefde.” Hiermee maakt hij onderscheid tussen wezenlijke dingen, de dingen die de zaligheid aangaan. En niet-wezenlijke dingen, die niet de zaligheid aangaan.

Het punt wat jij naar voren brengt is van de tweede orde. In de Bijbel lezen we wel over het onderscheid tussen man en vrouw en mannen- en vrouwenkleren, maar niets over korte broeken. Hier wordt binnen onze gezindte ook verschillend over gedacht. We mogen elkaar wel vragen waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Dus ik zou het je vader gewoon vragen!

Toch kun je er voor kiezen om geen korte broek te dragen, ook al heb je er zelf geen moeite mee, om bijvoorbeeld geen aanstoot te geven. Een heel leerzaam stuk in de Bijbel wat dit betreft is voor jou Romeinen 14. Daar bespreekt Paulus dit soort situaties. Als je met bepaald gedrag of kleding mensen ergert of verdrietig maakt, moet je dat dan willen? Laat vooral de liefde in een gezin, school en kerk, overheersen.

Ik hoorde eens een mooie uitspraak die je naast jouw genoemde situatie kunt leggen: “Kleed je zo dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt.”

Laat bovenal het Ene Nodige ook het belangrijkste zijn in ons leven!

Hartelijke groet,
D. Rosbergen

Lees meer artikelen over:

kleding