Moeilijk met ontlasting

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd heb ik het echt moeilijk met mijn ontlasting. Heb van mijn dokter oploszakjes gekregen (twee maanden geleden) en dat was echt niet te drinken. Heb het toch bijna de hele kuur afgemaakt en het ging op den duur wel wat beter. Alleen had ik heel veel last van winderigheid (soms met een geurtje) en van boeren. Ben daarna overgeschakeld op kiwi's op de nuchtere maag en dat hielp ook wel wat. Nu is het weer verslechterd. Ga weer veel te weinig naar wc. Drink meestal wel heel veel. En heb vandaag (normaal niet) echt al veel moeten gaan plassen en het was toch een behoorlijke hoeveelheid telkens. Ik heb ook echt constant een droge mond. Soms heb ik ook last van zure oprispingen, maar na het innemen van nexiam op voorschrift betert dit wel, al heb ik er soms toch nog last van. Het is ook zo dat ik vandaag nog niet veel heb kunnen eten. Ik heb eerst heel veel honger, maar eenmaal aan het eten begint mijn maag te zeuren dat het vol zit. Heb ook al wat steken in mijn buik gehad vandaag en deze waren vrij hevig. Ik ben aan het studeren en het regent, dus moet ik binnen maar wat neerzitten. Dat doet echt veel pijn. Ik heb zo'n tegentrekkend en spannend gevoel in mijn beide zijden. Precies of mijn maag inelkaar trekt/ krampt. Eten doet ook wel wat zeer. Heb de laatste maanden ook vaker last gehad van een lage bloeddruk. Na de vitamines op doktersvoorschrift beterde dit iets. Vroeger kon ik tegen de warmte, nu helemaal niet meer want ik word dan extreem flauw. Ben dan ook veel moe. Ik eet dagelijks 2 tot 3 (soms meer) stukken fruit, eet mijn portie groenten en vezels en drink heel veel water. Door de vermoeidheid in combinatie met studeren drink ik wel eens cola om me op te peppen of soms ook om mijn maag op te wekken. Het liefst wil ik hier zo snel mogelijk vanaf omdat de examens eraan komen. Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen?

Antwoord

Ik hoor verschillende klachten:

1. Obstipatie
2. Moeheid
3. Maagklachten –bovenbuiksklachten

1. Zie ook thuisarts.nl en vul "obstipatie" in als zoekterm.

a. Je eet gelukkig veel vezels en drinkt voldoende. Heel goed
b. Wanneer je daar niet mee uitkomt zijn er laxeermiddelen – een aantal staan vermeld op de site. Wanneer de zakjes niet bevallen – kan je met je huisarts overleggen of je iets anders kan krijgen.

2. Moeheid

a. Dit is een moeilijke klacht omdat deze zoveel redenen kan hebben.
b. Ook op thuisarts.nl kun je de zoekterm "moe" invullen.
c. Ook dit kan je met je huisarts bespreken. Vaak wordt er een keer laboratoriumonderzoek gedaan ter geruststelling en ter uitsluiting… zeker wanneer de vermoeidheid onverklaard of langer duurt.

3. Maagklachten –bovenbuiksklachten

a. Ik vraag me af, of je een prikkelbaar darmsyndroom hebt (obstipatie type). Ook deze term kan je in thuisarts.nl invoeren.
b. Ik vraag me af in hoeverre dit gerelateerd aan je obstipatie.
c. Nexium is een goed middel voor zuurbranden en maagzweren e.d.

NB. Als je met al deze klachten naar je huisarts gaat, raad ik je aan een dubbele afspraak te maken.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

darmenontlasting