Kanselruil HHK en PKN

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Is er kanselruil mogelijk tussen de Hersteld Hervormde Kerk en de Protestantse Kerk in Nederland? In sommige HHK-gemeenten zie ik regelmatig een PKN-predikant op het preekrooster staan. En nog niet zo lang geleden ging een HHK-predikant in een PKN-gemeente voor. Dit viel me op, dus ik wilde vragen of deze kanselruil ook officieel mogelijk is. Alvast bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller,

Helaas is de mogelijkheid tot kanselruil er naar beide zijden niet. De PKN heeft meteen na 1 mei 2004 alle Hervormde predikanten, die niet met de PKN meegingen, laten weten, dat zij geen enkele ambtsbevoegdheid in de PKN hebben. Zij zijn allen zonder enige vorm van proces uit het ambt ontzet. Aangezien genoemde kerk dit nooit heeft herroepen handelt iedere HHK-predikant die binnen de PKN voorgaat illegaal en iedere PKN-gemeente die hem uitnodigt evenzeer. Dat het toch gebeurt dat HHK-predikanten (het gebeurt overigens niet vaak) in PKN-gemeenten voorgaan geschiedt dus enkel bij gedogen.

Omgekeerd hebben PKN- predikanten geen bevoegdheid binnen de HHK. De kerkorde voorziet daar niet in. Het kan ook niet want PKN-predikanten staan op een andere confessionele basis dan die van de HHK. Zij zijn allen protestants predikant en staan allen op de basis van de brede grondslag van hun kerk. Hervormde predikanten bestaan er volgens de HKO niet en zaken als het convenant (wat men daar verder al van denken mag) betreffen alleen gemeenten en geen predikanten. Ik weet dat het desondanks voorkomt dat PKN- predikanten in HHK-gemeenten dienst doen (vaker dan andersom!). Ook dat geschiedt bij gedogen en berust niet op enige kerkelijke toelating.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders