Leugen mee het graf in

Ds. J. van Amstel / Geen reacties

Vraag

Kan iemand die met een geheim/leugen het graf in gaat toch door God behouden worden? Bijvoorbeeld wanneer deze zonde wel aan God is beleden, maar nooit goed gemaakt is met de betrokkene? Is belijden voor God dan genoeg (geweest) of moet de betrokkene (het slachtoffer) hem eerst vergeven hebben?

Antwoord

Eigenlijk een serie vragen. Daarom probeer ik een aantal opmerkingen te maken.

In de eerste plaats zal het meer dan eens voorkomen dat iemand met een geheim het graf ingaat. Er zijn zoveel geheimen die voor achterblijvenden raadsels geven. Trouwens, moeten wij alles weten? De Heere kent het hart en ook waarom dingen verborgen blijven, vaak tot heil van anderen. Temeer wanneer je beloofd hebt het voor je te houden.

In de tweede plaats moeten zonden beleden worden, aan God en aan de naaste. Als de naaste je niet wil vergeven, ligt dit voor zijn rekening. Wie zijn zonde belijdt en laat, zal barmhartigheid ontvangen. Als dit niet oprecht gebeurt, weet alleen God dit en Hij oordeelt rechtvaardig.

Soms hebben mensen moeite om vergeving te vragen, maar hoe kunnen ze  dan bidden: Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven. Als je niet eens vergeving kunt vragen, ziet het er niet best uit! De vreze des HEEREN leert vergeving vragen en schenken.

Ds. J. van Amstel

Tags in dit artikel:

vergeving