Als tiener misbruikt

Ds. A. van Vuuren / 7 reacties

Vraag

Ik ben als tiener misbruikt. Ik heb er heel lang niet over kunnen praten; dat kan ik nu gelukkig wel. Wat ik weten wil is, hoe word ik rein voor God? Waar kan ik dat in de Bijbel vinden?

Vraag 2: Ik ben nu dertig jaar geleden seksueel misbruikt. Pas een paar maanden geleden kon ik de dader die al overleden is vergeven. Vergeven is niet hetzelfde als vergeten. Heel af en toe voel ik me nog smerig en voel ik zijn kwijl nog in mijn nek. Dan vraag ik mij weer af, had ik het kunnen voorkomen? Waarom heb ik toen niet mijn intuitie gevolgd. Ik ken de antwoorden: Nee! Ik was een kind en een kind gehoorzaamt een volwassene, die een opa had kunnen zijn. Mijn vraag is; hoe kan ik mezelf van die viezigheid ontdoen? Als kind leerde ik: je lichaam is de tempel van je ziel. Wanneer je de tempel bevuilt en dus iemand aan je lichaam laat zitten, ben je onrein voor God. Ik vraag me nu dan ook al dertig jaar af hoe reinig ik me nu voor God? Wie kan mij hier antwoord op geven? De dominee die ik gevraagd heb zei dat dat niet in de Bijbel stond. Ik geloof dat er op alle vragen antwoorden zijn, soms moet je de vraag alleen anders stellen.

Antwoord

Met enige schroom zal ik proberen je een antwoord te geven. Het is zo ingrijpend wat je hebt ervaren. Ik vind het een wonder van genade dat je tenslotte de dader hebt kunnen vergeven. Toch voel je je soms nog vuil. Blijkbaar zijn de psychologische verklaringen niet afdoende voor je. Het gegeven dat je als kind in een situatie van overmacht zat, stelt je blijkbaar niet gerust. Soms voel je je nog onrein en blijft het je vraag: Hoe reinig ik mezelf voor God?

Daarover nadenkend kom ik uit bij de vraag van een melaatse aan de Heere Jezus. "Heere indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen" (Lukas 5:12). Ga zo tot Hem, maar aanvaardt ook zijn antwoord in geloof: "Ik wil, wordt gereinigd." Ik denk vervolgens aan wat de Heere Jezus zegt tegen zijn discipelen in Johannes 15:3: “Gij zijt nu rein om het woord dat Ik tot u gesproken hebt."

Tenslotte, ben je door genade een kind van God dan mag je uitzien naar die toekomst waar je dit verleden voorgoed kunt vergeten en er nooit meer aan hoeft te rug te denken. "Een ieder die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelf" (1. Johannes 3:3).

Hem bevolen die met ontferming over je bewogen is, namelijk Christus Jezus.

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
7 reacties
janvanverweg
de euneuch, die door zijn verminkte lichaam onrein was en de tempel niet volledig in mocht werdt zelf, door geloof, een tempel voor God! het walgelijke kleed waarmee we ooit gekleed gingen mochten we aan het kruis leggen. Nu zijn we omkleed met de klederen des heils, met de mantel der rechtvaardigheid.

de oude mens is gestorven en begraven. inclusief alles wat bij dat oude leven hoorde. in Christus zijn we een nieuwe schepping.
plderoos
Allereerst: wat verschrikkelijk dat je dat hebt moeten meemaken! Het zo mooie door God geschapen leven heeft er bij jou overduidelijk een flinke deuk door gekregen!

Als tijdens de woestijnreis een vrouw een "vloeiing" had was zij onrein. Zij werd weer rein door, als ze er 7 dagen geen last meer van had, twee tortelduiven te laten offeren, één als zondoffer en één als brandoffer. Bij de Here Jezus werd dat anders. Hij had ook te maken met een vrouw met een vloeiing, die dus onrein was. En die raakte Jezus aan. En in het oude testament werd alles wat je aanraakte onrein als jij dat ook was. Jezus niet. Toen ging het andersom. Zij raakte hem aan en zij werd rein! En wat zei Jezus toen: "uw geloof heeft u behouden".

Dus als jij in Jezus gelooft, zorgt Hij ervoor dat jij rein bent! Dat je je vies voelt moet je daar niet mee verwarren. Jouw reinwording hangt niet van jou af maar van Jezus. Gelukkig maar, anders werd het niks :) Dus als jij in Jezus gelooft bén je rein voor God, hij kijkt namelijk naar jou alsof jij net zo rein bent als Jezus zelf. Jezus hééft al voor jou geleden dus maak jezelf niet wijs dat wat een ander jou aangedaan heeft jou nog onrein kan maken. Dat zou een onderschatting zijn van het offer van de Here Jezus die jij juist wilt dienen!
Race406
Vraagstelster: Jij bent NIET onrein! Diegene die jou dat vreselijke heeft aangedaan heeft jou NIET verontreinigd! Het gebeurde tegen je wil in, en dat kan jou dus nooit kwalijk worden genomen. En onze God zal al helemaal niet tegen je zeggen dat je onrein bent doordat het je is overkomen. Dat je iemand aan je lichaam hebt laten zitten houdt niet in dat het met jouw toestemming gebeurde, en dan kun je dus niet onrein raken! God is de God die wonden kan en wil helen. Ook de wond die in jouw leven aanwezig is en die bij tijden nog zo'n pijn kan doen. Het is een wonder van genade dat je de dader hebt kunnen vergeven. Maar de pijn zal bij tijden blijven. God wil hierin bij je zijn, verwacht het van Hem! Niet dat je dan alles vergeten bent, maar wel dat je kracht ontvangt om het te dragen.
Ik bid je toe dat je blijvend Zijn nabijheid mag ervaren. Bovenal bid ik je toe dat je Zijn eigendom mag zijn, door Hem, Die Zijn leven gaf opdat wij verzoend kunnen worden!
Daniel
Het heeft niets met God of met Jezus te maken, als je bent misbruikt is dat voor christen, moslim of heiden iets verschrikkelijks.

Dat vragenstelster zich onrein voelt vind ik heel erg. maar dat vind ik ook van iedere niet christen die misbruikt is.

Soms heb ik het gevoel dat als refo's iets overkomt het erger is dan bij de ánderen'. Hier op dit forum dan, de bijbelteksten vliegen je om de oren en wat mensen nodig hebben is menselijke troost.

Sommigen zijn goed in het met bijbelteksten strooien, de Deuteronomiums en Habbakuks vliegen ons om de oren, maar ik geloof in de liefde van God.
Zelf lees ik liever in het Hooglied, daar waar de liefde niet vies is.

Vragenstelster is schoon en rein voor God en Jezus.
1a2b3c
Nou Daniel, ik snap niet waar jij uit opmaakt dat het voor refo's erger is om misbruikt te worden dan voor anderen.
Ik heb zoiets nergens gelezen en volgens mij wordt dat ook nergens gesuggereerd.
Omdat vragenstelster deze vraag op refoweb zet is het logisch dat er een een antwoord en reacties komen waarbij de Bijbel spreekt.
Verder ben je ook niet de enige die in de liefde van God geloofd.

Vraagstelster, sterkte!
Daniel
@1a2b3c

U heeft gelijk, het is mijn jeugd die parten speelde, voor iedereen is het even erg om misbruikt te worden.
In mijn jeugd draaide alles om de kerk (gereformeerde bond in de hervormde kerk) en daar heb ik geen goed gevoel aan overgehouden. De kerk en leden waren belangrijk en de rest kon ze niet schelen.
En als u goed leest dan staat er 'op dit forum dan', niet dat het erger is voor refo's.

En ik voel me nog steeds refo, maar ik kijk wel TV en vind voetbal leuk op zondagavond.
Eindelijk ben ik onder het juk uit.

'Verder ben je ook niet de enige die in de liefde van God gelooft' , waar heb ik dat dan weer gezegd?
Gelukkig is het dat velen in de liefde van God geloven en dat wij dat mogen laten zien.
1a2b3c
@Daniel, Je hebt niet gezegd dat jij de enige bent die in God geloofd maar als je zegt: de Deuteronomiums en Habbakuks vliegen ons om de oren, maar ik geloof in de liefde van God, dan klinkt dat een beetje alsof je daar niet de liefde van God in klinkt, en daar ben ik het niet mee eens.

Ik herken je 'kerkgevoel' wel en je hoort mij niet zeggen dat t.v. 'verboden' is.
Goed dat je onder het wettische juk uit bent, misschien kun je meer met de Galaten tekst: 5:1 Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.