(...) schreef u over de zonden en daarbij de gezindheid van het hart. Maar, kun ...

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Beste dominee N. den Ouden. In een van de antwoorden die u gaf 24-04-07 schreef u over de zonden en daarbij de gezindheid van het hart. Maar, kun je wel weten welke gezindheid je hart heeft? Er is maar één Hartenkenner toch? Of is het geweten ook een soort hartenkenner?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het geweten is geen hartekenner en ons gevoel al helemaal niet. Toch worden wij (bijvoorbeeld ook in het avondmaalsformulier) geroepen om de gezindheid van ons hart te onderzoeken. Dat moeten wij doen aan de hand van Gods Woord (dat is een oordeler der gedachten en van de overleggingen van het hart, zie Hebreeënbrief), en onder aanroeping van Gods Geest (Hij onderzoekt alle dingen, zie Korinthebrief). Inderdaad is de Heere dus de enige Hartekenner die ons door en door kent. Maar Hij wil het ons wel laten weten, hoe ons hart gezindt is, door Zijn woord en Geest. Daarom heeft de dichter gebeden Doorgrond mij en ken mijn hart. Zie of bij mij een schadelijke weg is, en leidt mij op de enige weg. En ook: Beproef vrij van omhoog, mijn hart... Zelfonderzoek op de gezindheid van ons hart kan ook alleen biddend gedaan geworden. Ik wens het je van harte toe!

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek