Schepping van een nieuwe hemel

Ds. G. Kater / 1 reactie

Vraag

In de Bijbel lezen we over een toekomstige nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Dat er een nieuwe aarde zal komen, in plaats van onze zondige wereld, is goed te verklaren. Maar de reden waarvoor er ook een nieuwe hemel zal komen, kan ik zo niet vinden in de Bijbel. Staat hier iets over geschreven? Zou het zo kunnen zijn dat de hemel niet volmaakt meer is, omdat er zonde is geweest toen satan tegen God opstond? Maar hoe kan God dan wonen in een hemel die niet volmaakt zou zijn?

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je vraag. Allereerst is het belangrijk om te weten dat, als er in de Bijbel gesproken wordt over de hemel (of meervoud: hemelen), daarmee niet altijd hetzelfde bedoeld wordt. Op veel plaatsen in Gods Woord wordt daar inderdaad de plaats waar God Zelf woont mee bedoeld. Deze plaats wordt ook wel genoemd de hemel der hemelen, zie Ps. 68:34. De plaats waar deze heilige God woont is volmaakt heilig en kan op geen enkele manier door de zonde ontheiligd zijn of worden. Het Woord van God geeft geen aanleiding om te denken dat het opstaan van de satan tegen God hier verandering in aangebracht heeft.

Maar, op andere plaatsen in de Bijbel wordt met de hemel de (wolken)hemel boven en rondom de aarde (Spreuken 30:19, Jer. 10:13) bedoeld. In dat geval gaat het dus om Gods schepping, zoals Gen. 1 vermeldt: God schiep de hemel en de aarde. We weten uit het Woord van God dat deze hele schepping als gevolg van de zondeval zucht onder de vloek (Rom. 8:22). De geschapen hemel en aarde zijn als gevolg van de zonde dus wel onvolmaakt.

We lezen in Gods Woord inderdaad over de schepping van een nieuwe hemel (of hemelen, in meervoud) en een nieuwe aarde, in de toekomst. Denk aan teksten als Jes. 65:17, Jes. 66:22, 2 Petr. 3:13, Openb. 21:1. Wat opvalt: in al deze teksten wordt er nooit gesproken over een nieuwe hemel zonder meer, maar wordt er ook altijd gesproken over een nieuwe aarde. Anders gezegd: het spreken over de nieuwe hemel wordt altijd verbonden met het spreken over de nieuwe aarde, precies zoals Gen. 1 het ook formuleert.

Dat maakt duidelijk dat we bij het spreken over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde moeten denken aan de aarde en de (wolken)hemel boven en rondom ons. Op de jongste dag zal de HEERE Zijn schepping, die nu als geheel zucht onder de vloek vanwege de zonde, daarvan verlossen. Hij zal nieuwe hemelen en een nieuwe aarde scheppen, waarin gerechtigheid woont (2 Petr. 3:13). Andere Schriftgegevens maken daarbij overigens duidelijk dat het niet gaat om een compleet nieuwe hemel en aarde, maar om een vernieuwde hemel en aarde. Zie de Kanttekeningen bij 2 Petr. 3:10 en 13.

Samengevat: Met het scheppen van een nieuwe hemel wordt niet de woonplaats van God bedoeld, maar gaat het om Zijn schepping die Hij verlost van (de gevolgen van) de zonde.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Tags in dit artikel:

Nieuwe hemel en aardeOpenbaring
1 reactie
Swimmie
Ik heb altijd begrepen dat omdat satan ook in de 'huidige' hemel kwam (zie b.v. Job 1:6) deze ook bezoedeld is. En dat het daarom nodig is dat er een nieuwe hemel komt waarin geen enkel spoor van zonde en ongerechtigheid te vinden zal zijn.