Getrouwd voor God

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me af wanneer je getrouwd bent voor God. Ik zit in de Gereformeerde Gemeenten en vandaar uit ben ik gewend om te horen dat je getrouwd bent als je voor de burgerlijke staat en voor God in de kerk getrouwd bent. Voor de wet ben je getrouwd wanneer je dat voor de burgerlijke staat doet. In de Bijbel lees ik naar mijn idee dat je getrouwd bent wanneer je samen één bent. Lea en Jacob waren getrouwd toen ze gemeenschap hadden gehad. Maar bij Jozef en Maria lees ik dat ze eerst ondertrouwd waren en dat het dan een schande zou zijn als ze al zwanger was voordat ze getrouwd waren; officieel lijkt me. Ik vraag me af wanneer je dus voor God bent getrouwd. Is dat als je gemeenschap hebt gehad? Als je voor het huwelijk met elkaar naar bed gaat en toch bij elkaar blijft en trouwt wanneer daar geld en tijd voor is, zit je dan op de verkeerde weg? Zou God Zich daardoor van je kunnen afwenden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wanneer ben je getrouwd? Het moge duidelijk zijn dat er in het Oude Testament geen burgerlijke stand was (zoals er bijvoorbeeld ook geen kadaster was). Het huwelijk was een zaak tussen twee families; de geslachtsgemeenschap diende omringd te worden door de bescherming van het huwelijk. Wanneer mensen met elkaar sliepen, golden ze feitelijk als getrouwd. Bij ons is het een zaak die via de burgerlijke stand loopt. Als je zeker weet dat je bij elkaar wilt blijven, is het moment gekomen om te trouwen - dat lijkt mij een bijbelse lijn.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen