Zoekende en biddende vriendin

Kand. G.A. van Ginkel / 4 reacties

Vraag

Van een vriendin weet ik dat zij zoekende en biddende is om bekeerd te worden. Dat verlangen leeft oprecht in haar hart. Vanuit de Bijbel heb ik geprobeerd haar te overtuigen dat ook zij bij de Heere welkom is. Maar het is uiteindelijk genade wat haar kan brengen aan de voeten van de Heere Jezus. Mag ik vanuit Gods belofte dat een iegelijk die zoekt die vindt en die klopt die zal opengedaan worden geloven dat zij op Gods tijd ook Zijn kind mag worden? Of geldt de belofte niet voor deze situatie? Er staat nog van alles tussen bij haar. En toch denk ik dat ik het zoeken mag zien als vrucht van wedergeboorte. Mag ik dat zo zien? Alvast bedankt voor uw antwoord.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De bewogenheid van u met uw vriendin is hartverwarmend, ervan uitgaande dat u er van harte naar verlangt dat zij door God tot God geleid wordt, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt wordt en ook zij mag delen in de eeuwige vreugde van Christus’ toegerekende gerechtigheid en volkomen genoegdoening.

Het aangehaalde Schriftwoord staat ook voor uw vriendin geschreven. Welmenend en gunnend wordt de zoekende ziel het heil voorgesteld. Maar laat het alles Gods werk zijn. Zegen elkaar niet in. “’t Komt met jou wel goed!”, is geen Schriftwoord en is ook geen pastorale handreiking.

Bid voor uw vriendin dat de Heere zal doorbreken met Zijn licht, “om Zijns Naams wil”, uit genade. Wek uw vriendin tot gebed op. Hoop op Gods Woord, dat vast en zeker is. Verwacht Hem.

Kand. G. A. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
4 reacties
1a2b3c
Mag ik vanuit Gods belofte dat een iegelijk die zoekt die vindt en die klopt die zal opengedaan worden geloven dat zij op Gods tijd ook Zijn kind mag worden?.... En toch denk ik dat ik het zoeken mag zien als vrucht van wedergeboorte.

Ik geloof zeker dat God Zijn woord houdt en dat zoekers vinders zullen worden.
Maar dan moeten die zoekers wel net zolang blijven zoeken tot ze vinden.
Heb.11:6 ....Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.
Als iemand Hem zoekt komt dat van God want niemand zoekt Hem uit zichzelf Rom.3:11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Zoeken is geen vrucht van de wedergeboorte, er zijn voorbeelden genoeg van mensen die Hem een tijdje gezocht hebben maar daarna afhaakten.
Door geloof en wedergeboorte worden we Zijn kind.
Door Hem te zoeken in Zijn Woord en de middelen die Hij gegeven heeft komen we tot geloof. Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
De mens: zoeken-horen-geloven.
God: door Zijn Geest werkt Hij het zoeken-wedergeboorte/geloof.
Zo worden we kinderen van Hem Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
adriano313
Zou een ieder die zoekt, niet vinden? Zou een ieder die aanklopt een dichte deur vinden?
Je hebt geloof, door deze teksten aan te halen, want je doelt op redding die uitgesproken wordt.

Maar laat je geloof niet roven of laat geen twijfel toe. Bid voor de waarheid want die zet je vrij. Bekeren is een proces waarbij JIJ (zij) stappen moet zetten om jezelf over te geven aan de Heere Jezus. Iedereen die zegt dat het op een dag wel naar jou toe komt, zegt het tegenovergestelde vanwat in zijn woord staat n.l.:

Bekeer je! en geloof! (dan wordt je behouden).

Bekeren is je wereldse heer satan, waar iedereen op aarde door de zondeval aan vast zit, inwisselen voor de Heere Jezus. Dit doet je door bewust te proclameren (het uit te spreken) dat Jezus je nieuwe Heer wordt. Je bent je bewust van je zondige leven, maar gelooft in genade en verlossing. Je kiest bewust voor Jezus Christus!

Geloven dat het offer en werk dat Jezus Christus heeft volbracht op jou en haar leven van toepassing is zorgt er voor dat je wordt behouden. (joh 3:16)
Geloof je dat je vader en moeder dit ook echt zijn? Zo werkt ook geloven dat Jezus Christus is gestorven voor jou zonden. Hij heeft het al gedaan en het is al volbracht!
Alleen mag jij nu geloven dat Hij dit volbracht heeft. Dat je vrij mag zijn van satan en zijn zondige heerschappij. Want Hij heeft in de dood satan overwonnen. Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Dat is allemaal al gebeurt. Daarom mag je geloven dat Hij overwonnen heeft en dat Hij klaar staat om jou zonden te vergeven als je daarom vraagt!

Eigenlijk wat ik hier schrijft is belijdenis doen… Dat je je bewust bent van je zondige bestaan maar dat je Jezus Christus aanneemt als Heer en aan Hem overgeeft. Dan zal de Heilige geest aan verzegelt zijn en mag je vrede met God de vader hebben.

Het klinkt misschien wat ongebruikelijk of ongewoon maar doe het maar….
Geef je over aan Jezus en proclameer maar dat Hij je nieuwe Heer is geworden.
Want God is genadig! Zie daarom op naar het kruis (zoals bij de koperen slang) en geloof dat deze boodschap voor jou en je vriendin geldt! en je BENT behouden!
Lees het antwoordt bij de vraag (topic) ‘Geen echte zekerheid’ ook maar eens.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17291/geen-echte-zekerheid/
of ‘Graag in God geloven’
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17273/graag-in-god-geloven/

Ik zal voor je (haar) bidden
En ik bidt jullie beide veel zegen en geloof toe
cross
@adriano313
Ik wil je niet persoonlijk aanvallen, maar volgens mij gaat er toch iets niet goed in je reactie. Ik neem daarom de vrijheid (hoewel dit geen forum is) toch het volgende op te merken:

We moeten onszelf bekeren, dat is juist. Maar dat is geen menselijk 'proclameren dat Jezus je nieuwe Heer wordt'. (Ik bestrijd niet dat Gods kinderen dit eens of herhaaldelijk doen). Ik vind het gevaarlijk dit te stellen omdat de vraagsteller aangeeft dat 'er nog van alles tussen staat bij haar'. Als dit het geval is is een 'menselijk proclameren' nutteloos! Datgene wat er 'tussen staat' moet uit de weg geruimd. De enige manier waarop dat kan staat in 1 Joh. 1 vers 9.

Gods zegen.
adriano313
Beste @cross, iedereen is vrij om te reageren, m.i val je me niet aan als je iets opmerkt.
In je afweging t.a.v de vragensteller/ster en ter verduidelijking een antwoord:

Jezus aannemen als Heer is een belijdenis die je uitspreekt waarbij je afstand doet van je wereldse heer waar je door de zondeval aan vast zit. De bijbel geeft hier duidelijkheid over in o.a:

- Rom 10:9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden
- Fil 2:11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
- Hand 26,18 Om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij
- 2 pet. 2:20 Want indien zij, aan de bezoedelingen der wereld ontvloden, - door de erkentenis, - van de Here en Heiland Jezus Christus …etc.

Proclameren (afroepen, bekendmaken) is niets meer en minder met je mond (menselijk) uitspreken wat je wenst, wilt, vervloekt, zegent, etc. Hoop mensen zijn hier niet bewust van, maar het zet in de geestelijke wereld wel degelijk zaken in beweging. b.v. zegenen, of (ban)vloeken uitspreken, zijn hiervan een duidelijk voorbeeld. (b.v Jezus spreekt in mat.21:9 een vloek uit over de vijgenboom) maar ook voorbeelden van de zegen uitspreken in een kerk is hier een voorbeeld van. Gods Woord uitspreken is dus in het bijzonder krachtig, omdat uit geloof je er op mag vertrouwen dat Zijn (uitgesproken) Woord niet ledig wederkeert. En daarom waarschuwt God door Zijn Woord om je tong ook niet verkeerd te gebruiken. (spr 21:23)

In dit geval gaat het om het uitspreken en belijden dat Jezus Christus niet alleen Heer is geworden (hand 2:36) maar dat U Hem aanneemt als uw persoonlijke Heer. U proclameert hierbij Zijn heerschappij over uw leven. Over u zelf. Dat Hij regeert en niemand anders. Want als Hij over u regeert, bestaat er alleen maar licht (leven) over uw leven. Dan is er geen plaats voor duisternis (dood). Bidt er maar om dat Hij u hiermee helpt want het proclameren is ondanks je het zelf moet zeggen, niet een daad vanuit je eigen hart, maar je mag geloven dat de Heilige Geest je hierbij helpt.
1kor 12: Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest.

Het klopt ook zoals je schrijft dat je, je zonden hiernaast ook moet belijden, zoals 1joh1:9 ook zegt, dat je gereinigd wordt van alle kwaad. Met ander woorden, dat gezuiverd wordt van de duisternis. Want zonden geven legale grond aan de duisternis. Daarom is zonden belijden een belangrijk proces (bij een eerste bekering of als je je bekeert van zonden als je al een kind van God bent) zodat Christus (verlosser) je hier ook van verlossen kan als je dit oprecht belijdt. Het klopt helemaal dat je dat je dit stelt dat zonden belijden onderdeel is van een bekering. Mocht het zo zijn dat ik de suggestie gewekt hebt dat het ZONDER zonden belijden ook kan dat is dit onjuist. Het zij verre dat ik dit zou beweren, maar uit ervaring weet ik dat de Heilige Geest werkt. Dat hij je ingeeft welke zonden je allemaal moet belijden. Zelf kreeg ik als een film alles in gedachten voorbij met als doel dat je beleidt. Maar het één is het gevolg van het ander en bestaat er m.i. geen vaste volgorde. Of eerst zonde belijden en dan pas Jezus aannemen als Heer of andersom.

Bekeren is een proces waarbij je zeker op de Heilige Geest mag vertrouwen. In mijn geval was Hij er zeker om mij over een drempel heen te helpen. Het is als een vader die zijn kind leert fietsen. Hij houdt het kind heel goed in de gaten of zelfs vast als het dreigt te vallen. Maar te allen tijde moet het kind ZELF trappen. Anders komt de fiets niet vooruit. En het hele verhaal draait dan ook hierom, “kom in beweging”. Zelfs hiervoor kan je om kracht bidden. Kracht dat je mag trappen…Maar zelf ook zonder te bidden blijft het een kracht Gods (efeze2:8)

Ik moest opeens denken aan het volgende nummer
http://www.youtube.com/watch?v=WAdWM04Jmo4

Gods zegen ook toegewenst
Hartelijke grt,