Lichamelijk niet meer naar vriend verlangen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik zal gelijk met de deur in huis vallen. Ik heb tot vorige week bijna een half jaar verkering gehad met een jongen van wie ik heel veel hou. De laatste tijd had ik twijfels omdat ik me lichamelijk niet meer tot hem aangetrokken voelde! Als hij me streelde o.i.d voelde ik echt een soort afkeer. Ik vond dit heel moeilijk omdat ik absoluut niet wist waar het vandaan kwam. Dat is dus mijn eerste vraag: Hoe kan het dat ik op een gegeven moment lichamelijk niet meer naar hem verlangde?

Ik ging dus twijfelen. Mijn vriend wilde een ja of een nee. Hij wilde weten of ik wel of niet met hem wilde trouwen. Ik kon geen antwoord geven want ik wist gewoon niets zeker! Daarom vroeg ik hem of hij mij een maand de tijd wilde geven om er achter te komen waar mijn twijfels vandaan kwamen en om erachter te komen of ik met hem verder wil. Na twee weken heeft hij het uitgemaakt, want hij kon niet tegen de onzekerheid. Ik ben nu echt radeloos. Ik weet absoluut niet wat ik nu moet doen. Hoe kan ik erachter komen of mijn liefde voor hem genoeg is om met hem te trouwen? Hoe kan ik zekerheid krijgen? Hoe kan ik reageren op het feit dat hij het nu uitgemaakt heeft omdat hij niet tegen de onzekerheid kan? Kunnen jullie me alsjeblieft helpen?

Antwoord

Dat is wel eens vaker zo dat de lichamelijke aantrekkingskracht wat minder is. Op zich is het wel goed om er over na te denken hoe dat zou kunnen komen. Ben je misschien onzeker over tot hoever je gaan mag, of zit je zelf gewoon even wat minder lekker in je vel, of vind je dat het knuffelen teveel centraal komt te staan en praat je daardoor minder met elkaar.

Er kunnen gewoon vele redenen zijn. Het kan ook zijn dat je er gewoon zelf zo van geschrokken bent, dat je daardoor onzeker bent geworden en er nu steeds aan moet denken zodat het in de weg gaat staan. Eigenlijk zou je dit alles rustig met je vriend moeten kunnen bespreken.

Echt heel erg jammer dat hij het prompt heeft uitgemaakt. Zulke perioden van onzekerheid komen in iedere relatie voor. Een verliefdheid wordt nu eenmaal in de loop van de verkeringstijd minder hevig. Verliefdheid gaat dan plaats maken voor liefde. Liefde wil zeggen dat je je veilig voelt bij elkaar, dat je elkaar vertrouwt, dat je elkaar begrijpt enz. Liefde is veel meer een basis voor het huwelijk dan een verliefdheid.  Als de verliefdheid wat minder hevig wordt, zie je vaak dat de jongen en/of het meisje gaan twijfelen. Maar dan moet je het niet meteen uitmaken.

Echt jammer, dat het bij jullie zo is gegaan. Als ik jou was, zou ik die jongen echt vragen of hij nog eens met je wilt praten. En als hij dat zelfs niet meer doet, dan moet je maar denken dat het beter is dat het uit is, want zo ga je niet met elkaar om.

Hoe weet je nu zeker dat iemand de ware is? Je krijgt geen briefje uit de hemel waar dat opstaat. Maar in de loop van een verkeringstijd merk je vanzelf of je meer naar elkaar toegroeit of meer van elkaar af. Je moet daar dus ook de tijd voor durven nemen, dan wordt het vanzelf duidelijk. Maar als je een sombere dag hebt, ervaar je de verliefdheids-/liefde- gevoelens voor een ander ook minder, het heeft ook een beetje te maken met de stemmingen van de mens.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering