Verlangen naar de dood

Ds. K. van den Geest / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over als je een sterk verlangen hebt om een eind aan je leven te maken. Dat verlangen heb ik namelijk ook en het stijgt een beetje boven mijn hoofd. Aan de ene kant geeft het rust om erover te denken, aan de andere kant zou ik het niet willen omdat ik niet wil sterven als een zwakkeling. Ik wil eerst mijn recht nog halen, als ik die heb. Ik zou hier graag over willen praten maar dat gaat niet. Ik heb wel hulp, maar niet hiervoor, omdat ik er niet face-to-face over wil praten. Eigenlijk zie ik geen uitweg meer. Zijn er ook anonieme en online hulpverleners? Het klinkt wat vreemd misschien om dit zo te vragen op internet, maar ik zou niet weten waar ik het anders kan vragen... Alvast bedankt.

Antwoord

Als je met een dergelijk verlangen rondloopt, is het toch zaak erover te praten. Dat doe je nu ook wel, maar dit is vrij anoniem, inderdaad niet face-to-face. Het is essentieel dat je hierover met anderen praat en jezelf niet steeds verder terugtrekt.

Verder is het voor mij de vraag, hoe ik hier goed op kan reageren zonder de persoon in kwestie te spreken en te kennen. Verlangen om je leven te beëindigen kan zoveel oorzaken, redenen en achtergronden hebben. Maar dat is voor het grootste deel het gebied van deskundige hulpverleners, psychiaters of psychotherapeuten. Komt het voort uit depressieve gevoelens? Of is het meer 'rationeel': dat je allerlei argumenten overweegt waarom het beter is om dit wel of niet te doen, etc.

Als dominee kan ik er alleen dit van zeggen: niet wij maar God alleen beschikt over ons leven! Zelfdoding is voor een christen die weet daarna God te zullen ontmoeten en voor de Allerhoogste Rechter te zullen staan geen optie! Vooral niet omdat het erop lijkt dat je er weloverwogen voor wilt kiezen. Dan weet je dus wat je doet en wat God daarvan zegt. Dat beoordelen we als christenen heel anders dan wanneer iemand zich in een toestand van diepe wanhoop van het leven berooft.

Verder vind ik het vrij merkwaardig als je spreekt over je recht halen. Welk recht heeft een mens voor God? Geen enkel! En ook als er sprake is van onrecht in relaties met medemensen, is het maar de vraag of een mens ooit ten volle recht zal kunnen vinden in dit leven. Denk eens aan al die miljoenen die gestorven zijn, zonder dat hen ooit enig recht gedaan is (slachtoffers van vervolging, volkerenmoord, geweld door wrede dictators of gewetenloze misdadigers, enz.). En denk nog meer aan Jezus zelf, die bespot en bespuwd werd, aan het kruis geslagen en gedood, zonder dat Hij daar ook maar iets zelf van had verdiend, nee, alleen maar omdat Hij daarmee uw/jouw en mijn zonden op zich nam! Hoeveel onrecht werd er over Hem uitgestort! Dat deed Hij voor ons, voor jou! Dan durf ik nooit en nooit meer in de mond te nemen, dat ik m'n recht zou willen halen. Behalve door te geloven, dat alleen het offer van Christus mijn gerechtigheid voor God is!

Daarom zou ik zeggen: zoek Zijn gerechtigheid! En praat over je doodswens met mensen die je begrijpen maar ook weer nieuw perspectief kunnen bieden. Neem mensen in vertrouwen. En roep je nood uit voor Gods aangezicht! En bedenk: de Heer' is waarlijk opgestaan! Pasen betekent: er is hoop! Hij is de Heere van het leven!

Ds. K. van den Geest

2 reacties
Justinus
Op zich begrijp ik de reactie van vdG wel. Ik denk dat ik ook in deze richting zou hebben geantwoord, echter méér in directe zin. Het is een warrig verhaal, te meer omdat er gesproken word over “eerst mijn recht nog halen…”. De kernvraag is echter: ‘ Zijn er ook anonieme en online hulpverleners?’. Het enig juiste antwoord is dan m.i. ja, die zijn er. In de reacties hiervoor worden er een paar genoemd. Betrokkene kan dus verder!
Overigens vraag ik me af in hoeverre de vraag echt is. Hier is denk ik werk aan de winkel voor een psycholoog of psychiater. Anoniem zal die hulp echt niet kunnen blijven, er is wel een vertrouwensband op te bouwen waardoor geheimhouding verzekerd is, ik denk dat vraagsteller dat zal bedoelen.
EVA
Nogmaals je mag ons mailen we hopen je met Gods leiding verder te kunnen helpen
evangelie@live.nl

We bidden voor je,