Zoon wil ketting met een kruis

Ds. A.K. Wallet / 3 reacties

Vraag

Onze zoon (15) wil graag een ketting met een kruis kopen. Gevoelsmatig ben ik hier niet voor. Het kruis ligt me zo teer. Ik kan alleen niet goed motiveren waarom niet... en dat wil hij nu juist graag horen. Begrijpelijk. Hij zeg dat het juist een mooi symbool is van zijn geloof. Hoe moeten we hier tegenover staan?

Antwoord

Ik kwam ook eens een jongen tegen die een kruis droeg. Ik vroeg hem of hij wist wat dat betekende. Zijn antwoord verwonderde mij: ik weet het niet, ik vind het leuk, omdat ik het van mijn vriendin gekregen heb. Op die manier wordt het kruis naar beneden gehaald.

Uw zoon lijkt mij wat positiever dan deze jongen. Het kruis is het symbool van de christenheid. Ik zie legerpredikanten met een kruisje op hun revers. De soldaten kunnen dan zien dat het om een geestelijke gaat. Op die manier kan het met ere gedragen worden. Het zal net als vroeger voor de Grieken een dwaasheid zijn en voor de Jood een ergernis, maar voor hen die geloven is het een kracht Gods tot behoud.

U zegt : voor mij is het heel teer. Daar kan ik inkomen. Zelf heb ik een visje op de auto. Dat is ook een symbool van Christus: ICHTUS is het griekse woord voor vis. Maar de vroege christenen zagen er een symbool van Christus in en lieten de letters slaan op: Jezus Christus Gods Zoon Zaligmaker. Het kruis zal voor velen duidelijker zijn. Zo kan het ook gedragen worden. Maar het moet wel met ere gedragen worden.

U zegt dat uw zoon het juist een mooi symbool vindt van zijn geloof. Het is mooi dat hij dat zo ziet. U kent hem beter dan ik. Waaraan moet ik bij "ketting" denken? Zo’n dik ijzeren geval of een bescheiden kettinkje? Het moet hoogstaand blijven. U zegt: "het is voor mij teer." Laat het daarom passend gedragen worden. Het kan een teken zijn waarvan anderen  naar de betekenis vragen: waarom draag je dat? Dan kan hij vertellen, waarom hij het draagt. Laat het teer blijven. Onverschilligheid en een wereldse stijl passen hier niet bij. Dan zou het meer schade aanrichten dan lof aan God. Adeldom verplicht.

Wij zijn wel tegen een crusifix. Jezus moet niet uitgebeeld worden als de gekruisigde. Als zodanig hoort Hij in ons hart gegrift te zijn. Ik wens van niets anders te weten dan van Jezus Christus en die gekruisigd. Veel wijsheid toegebeden.

Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

kruisopvoedingsieraden
3 reacties
debbie
Zelf heb ik jaren een kruisje gedragen,
Een gouden of een zilveren,
Bij een woninginbraak zijn ze meegenomen,
En ben ik er nog eens over na gaan denken,
En heb toen besloten om een andere te kopen,
Ik draag nu een zilveeren ketting met
Een hartje, anker en het kruis,
Zodat geloof, hoop en liefde centraal staan,
Voor een jongen kan ik wel voorstellen dat hij
Eerder voor alleen een kruisje kiest
tamara87
Sinds twee jaar heb ik een gouden ketting met een kruisje, gekregen van mijn moeder toen ik 22 werd.
Ik vond het mooi om een teken van mijn geloof te dragen. In die tijd was ook de opkomst van het dragen van gebedskettingen e.d. als 'modegrill'.
Mijn ketting ziet er wat eenvoudig uit en heel anders dan de kettingen die in de mode waren, daarom vroeg men ook vaak waarom ik het droeg. Dat is nu nog steeds zo, het kan een goede aanleiding zijn om over je geloof te praten. Als je zoon het inderdaad wil dragen als teken van zijn christenzijn kan dat juist erg mooi zijn toch?
Belangrijk is om de waarde niet in een beeltenis proberen te vangen zodat het een relikwie wordt zoals in de katholieke kerk veel gebeurde/gebeurd. Want de almacht van God is niet te vangen in een beeltenis of afbeelding.
begrijpelijk dat het kruis teer ligt bij u, maar als het inderdaad eenvoudig wordt gedragen, (en nog mooier) gesprekken oplevert en er geen relikwie van wordt gemaakt lijkt me dat er niets mis mee is.
tiswat
Oorspronkelijk was het kruis een oosters martelwerktuig, waaraan een veroordeelde werd vastgebonden of gespijkerd om hem vervolgens te laten hangen terwijl het lichaam langzaam en pijnlijk uit elkaar getrokken werd totdat men stikte. Soms werden, om het stervensproces te versnellen, de botten van de armen en benen gebroken. Deze vorm van martelen kwam bij de Carthagers terecht en werd uiteindelijk ook overgenomen door de Romeinen.

Ik draag ook een gouden kruisje om mijn nek.
Mensen vragen soms ook of ik gelovig ben of christen ben.
Daarop komen soms gesprekken.

Je kunt het niet vergelijken zoals sommige popmuzikanten, die zo'n groot glimmend kruis om hun nek hebben hangen. Gwoon als bling bling artikel.

In principe heb ik een martelwerktuig om mijn nek, maar het is leeg, net als het graf.
Jezus Leeft!!!