Emoties in gospelmuziek

Ds. C.J. Barth / 5 reacties

Vraag

Er zijn al veel vragen gesteld over gospelmuziek, maar mijn vraag ligt op een ander vlak. Er is ook in die muziek nogal wat verschil. Die ruige muziek, daar heb ik niets mee, maar er is ook heel mooie meeslepende muziek, heel emotioneel zeg maar. En dat is ook precies het punt waarom het vaak afgekeurd wordt. Het gaat dan niet alleen meer om de eer van God, maar ook om de eigen emoties, is het argument. Maar is dat verkeerd? We hebben toch emoties en genot? Hetzij dat gij eet of drinkt, doe het alles tot eer van God. Maar in eten en drinken zit toch ook het eigen genot, dat is toch niet iets wat God afkeurt? Gods eer moet in alles bovenaan staan, maar er zijn sommige dingen die afgekeurd worden op grond daarvan, zoals gospelmuziek, terwijl andere dingen gewoon geaccepteerd worden. Meer dan geaccepteerd, aan de kledingmaat te zien tenminste: er wordt nogal wat gegeten en gedronken omdat ze het lekker vinden. Terwijl er dan wel heel 'vroom' gospelmuziek wordt afgekeurd, want dat is teveel voor het eigen genot. Ik vind de rustige gospelmuziek mooi en als de tekst goed is, waarom zou het dan fout zijn als het meeslepend is. Onze gevoelens worden de hele dag door geprikkeld en dan kan het toch beter zijn door iets wat op zichzelf niet verkeerd is. Ze vinden gospelmuziek vaak een vervanging voor popmuziek, maar het is dan toch een goede vervanging? God zegt: looft Hem op de trommel en fluit, snarenspel en orgel, cimbalen, enz. Ik kan mij niet voorstellen dat je geen emoties hebt als je op die manier God looft. We hoeven dat ons toch niet te laten ontnemen omdat de wereld z'n eigen teksten heeft? Kijken wij niet veel te veel naar de wereld om dan te zeggen: wij doen het tegenovergestelde? Ik denk dat we gewoon moeten lezen wat de Bijbel erover zegt en ons daarnaar richten. Wat zou ik graag graag zien dat we gewoon, onbevangen leven naar Gods wil, zonder te bedenken wat de wereld er eventueel van zou vinden. En ook zonder te denken: de wereld doet ook zoiets. Natuurlijk zijn er dingen die we allebei doen, niet alleen muziek maar net zo goed eten en drinken, kopen en verkopen. Waarom toch: sommige dingen eruit lichten en daar een sjibbolet van maken?

Antwoord

U hebt helaas gelijk dat in de gereformeerde gezindte regelmatig een dubbele moraal gebruikt wordt. Zeker geldt dat op het gebied van muziek. Zware dreunende bassen zijn goed als ze maar door het orgel gespeeld worden; ze zijn fout bij gospelmuziek. Opzwepende ritmes zijn prima als ze het voorspel zijn voor iso-ritmische samenzang; rustige gospelmuziek is fout omdat het nu eenmaal gospel is. Ook zie je regelmatig dat gospel radicaal in de ban gedaan wordt; terwijl popmuziek wel afgewezen wordt, maar in de praktijk massaal gedoogd wordt.

U geeft zelf een aantal principiële lijnen aan die in Paulus’ brieven ook vaak te vinden zijn. Ik noem zomaar een paar teksten.

- “Wordt deze wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoeds” (Romeinen 12:2). Dat heeft niet alleen met muziek te maken, maar ook met consumptiegedrag, autogebruik, gedrag in het huwelijk, opvoeding van kinderen, zorg voor Gods schepping, enzovoorts. In alle terreinen afstand nemen van de zondige leefpatronen van de wereld.

- “Staat dan in de vrijheid, waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en wordt niet weer met het juk van de dienstbaarheid bevangen” (Galaten 5:1). Laat je niet door medechristenen (of soms zelfs naamchristenen) gevangen nemen in een leven dat beheerst wordt door sjibbolets.

- “Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods” (1 Korinthe 10:31). Zoek de Heere te eren tot in de kleinste details van het leven.

Het is ook mijn wens dat wij niet elkaar op een paar sjibboleths beoordelen, maar dat Gods Woord regeert in heel ons leven. Dat is geen zwaar juk, maar een leven van dankbaarheid.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

muziek
5 reacties
Africa
Goede vraag! Heel actueel ook, waarom geen gospel maar wordt pop wel in de meeste gevallen oogluikend toegelaten.
Maar eerst even over gospelmuziek: het is vaak dat mensen het associëren met popmuziek en daarom wordt het snel als oneerbiedig ervaren. Veel mensen zijn die 'opgewektheid' of de emoties niet gewend. Het zingen in de kerk gaat immers met een orgel, niet direct een instrument met veel emotie. Je zou de mensen eens de vraag kunnen stellen of ze denken er in de hemel ook bij een orgel wordt gezongen. (niet oneerbiedig bedoelt) of dat dan iedereen wél opgewekt zingt en klapt. Vaak wordt als argument de heiligheid van God gebruikt. Hoe kan je God heilig achten met zulke vrolijke muziek en opzwepende emoties. Geloven is niet iets met je gevoel hoor je dan. De emoties bij het zingen zijn niet echt aanwezig bij de rechts-orthodoxe kerken in Nederland.
Ik vind zelf gospelmuziek een zegen uit Gods hand en kan erg genieten van gospelmuziek. De teksten, muziek en vaak de begleiding sluiten goed aan op wat je daadwerkelijk zingt. Dit maakt emoties in je los en dat is niet verkeerd! Het maakt de emotie bij je los die met de tekst te maken heeft. Vrolijke muziek bij vrolijke tekst, maakt je blij. Droevige teksten en droevige muziek maken je vanzelf een beetje somber. Dit is precies wat voor een uitwerking muziek heeft en dat is denk ik ook het doel van muziek!

Zolang het tot eer van God is en Gods naam bovenaan blijft staan vind ik niets verkeerds in gospelmuziek.
Roozemond
Herkenbare dingen in je vraag.
Tal van gesprekken pas over gehad.
Persoonlijk doet dit lied me heel veel, en ik weet niet eens waar het onder valt ;-) In de stilte zoek ik U, de rust doet mij goed, ervaar Uw grootheid nu, U bent mijn kracht, de Bron van mijn leven, maak mijn hart zacht, geef mij Uw zegen, leer mij Uw wil, maar mij nu stil, maak mij nu stil.

Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Mij helpt het altijd om stil te staan op die momenten en mezelf af te vragen, hoe God op dat moment naar mij kijkt, en het is niet zo dat ik geen antwoord krijg van Hem!

Hij maakt het je echt wel duidelijk.

Ik houd ook niet van al die wetten en regeltjes die wij mensen er allemaal bijverzonnen hebben.

Waar ik me wel grote zorgen om maak, is het feit dat al die muziek zo vaak gepaard moet gaan met applaus en luid gejoel, net zoals op de eo-jongeren dag. Dan vraag ik me echt ten zeerste af, wie wordt hier gediend??????

Persoonlijk vind ik het ook jammer dat van de mooiste liederen, tegenwoordig rocknummers gemaakt moeten worden, tenminste, de muziek is gewoon keihard.... en dat vind ik zo jammer voor de woorden van het lied....

Gods zegen vraagsteller/vraagstelster!! Vraag je niet af wat mensen van je vinden of de wereld, die hebben namelijk altijd een oordeel, vraag je alleen steeds af: wat wilt Gij dat ik doen zal.
Swimmie
Persoonlijk heb ik geen moeite met gospelmuziek. Het is muziek met de blijde boodschap van het Evangelie. Kan het nog mooier?
God heeft ons vele muziekstijlen en -instrumenten geschonken. Laten we die dan ook gebruiken.
Iemand zei eens: 'Why should de devil have all the good music?' (waarom zou de duivel alle goede muziek hebben?)

Ook heb ik er geen moeite mee als mensen applaudisseren. Kinderen die iets voorgedragen hebben of iets dergelijks wordt ook gezegd: 'dat heb je mooi gedaan hoor jongen/meisje!'. Met applaus laat je horen dat je het mooi vindt en daar is toch niets op tegen.

Onze God is een God van veelkleurigheid. Kijk om je heen en je ziet dat dat klopt! Geniet van al die vele uitingen van muziek. Vind je het ene niet mooi, prima, er zijn genoeg andere stijlen.
Wat is God groot he?
Justinus
@Swimmie: "Onze God is een God van veelkleurigheid. Kijk om je heen en je ziet dat dat klopt!". Jouw reactie, inzonderheid het hier geciteerde raakt me! Als ik andere reacties, niet alleen over dit onderwerp maar ook in andere topics, lees, dan benauwt het me soms ontzettend zoals men c.q. wij denken. Wij denken te weten wat de wil van God is, wat tot Zijn eer is, en ga zo maar door. Ik heb in Afrika eens een kerkdienst meegemaakt waarbij gezongen werd op een wijze die bij ons vreemd over komt, er zat echter een ritme en blijdschap in dat geheel die ik in Nederland zelden meegemaakt heb in een kerkdienst. Ook is het zoals je juist op merkt: God heeft ons vele muziekstijlen en - instrumenten geschonken. Ik hoop dat we die ook gaan en/of blijven gebruiken!
plderoos
Ik ben het volledig met de vraagsteller en het antwoord eens! Je kunt nu eenmaal geen muziek naar het rijk van de demonen verwijzen op basis van je eigen smaak. Ik vind er zelfs een groot gevaar in schuilen. Als je namelijk (bepaalde soorten) muziek aanwijst als een schuilplaats van satan terwijl hij daar niet in zit, lacht hij zich slap omdat je je laat afleiden van zijn werkelijke schuilplaats.