(...) Nu we gaan denken over trouwen, vinden we het best moeilijk om voor één va...

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan ds. De Lange. Ik heb al een aantal jaren verkering met iemand die uit een heel ander kerkverband komt (PKN en Oud Ger. Gem.). We gaan om en om met elkaar mee naar de kerk. Nu we gaan denken over trouwen, vinden we het best moeilijk om voor één van beide kerkverbanden te kiezen. Op welke grond kunnen we een goede keuze maken? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Om een gericht antwoord te kunnen geven op je vraag zou ik eigenlijk moeten weten WAAROM jullie het moeilijk vinden om een keuze te maken naar welke kerk jullie in de toekomst samen hopen te gaan. Er zijn twee mogelijkheden: 1. Of je kunt moeilijk kiezen, omdat je je beiden tot beide kerken voelt aangetrokken. 2. Of je kunt moeilijk kiezen omdat jullie je allebei tot je eigen kerk voelt aangetrokken en niet tot de kerk van de ander. Hoe het ook zij, het is goed en nodig om voordat je trouwt tot een gezamenlijke keuze te komen. En dan moet het toch één van beide kerken worden. Een ander kan en mag die beslissing niet voor je nemen. Daar zul je met elkaar toe moeten komen.

Ook al ben ik zelf bewust predikant binnen de PKN, ik ga jullie niet zeggen dat het de PKN moet wezen. Ik zeg ook niet dat die het niet moet wezen. Het is voor jullie SAMEN om daar een weg in te vinden. En dan uiteraard: met de Heere!

Hoe vind je die weg?

1. Zoek er om te beginnen naar om vanuit de liefde voor elkaar in principe beiden de bereidheid te hebben om de ander te willen volgen. Dan gaat het niet meer zozeer om de persoon of de kerk van de één, omdat je beiden de ander de voorrang wilt geven. Dit is gebaseerd op het Bijbelse principe: “Een iegelijk zie niet op het zijne, maar een iegelijk zie ook op hetgeen der anderen is” (Fil. 2:4).

2. Probeer vervolgens samen eens op een rijtje te krijgen wat de voors en tegens van de beide kerken/gemeenten zijn. Zet de gemeenten eens naast elkaar: Hoe is de prediking er, het gemeenteleven? Wat vragen beide kerken/gemeenten van je en wat bieden ze je? Probeer allebei eens te verwoorden in welke gemeente en onder welke prediking je de afgelopen tijd het meest gezegend wordt, geef daarbij ook aan waarin die zegen bestaat? Als je mogelijk in de toekomst naar elders zou verhuizen, welke mogelijkheden van meeleven met een gemeente van deze kerkverbanden zijn er dan en daar?

3. Wellicht zul je in dit gesprek tegenkomen dat er bepaalde argumenten sterker voor de ene dan voor de andere kerk spreken. Vraag je met elkaar af, wat het voor soort argumenten zijn, en welk soort argument dan toch de meeste doorslag geven moet.

Praat er samen intensief over.  Spreek een datum af, waarop jullie de knoop willen doorhakken; bijv. over drie weken (net als met beroepingswerk). Draag in deze tijd deze zaak bewust een paar weken mee in je gebeden. Vraag God om leiding en duidelijkheid via Zijn Woord. Praat met mensen van wie jullie samen denken dat ze je tot hulp kunnen zijn. Kom je er niet uit, en blijft het bijv. zo dat elk beslist niet over wil gaan naar de kerk van de ander, dan kun je erover praten of wellicht een derde gemeente in jullie omgeving is, die voor jullie beiden wel aanvaardbaar is.

Ik hoop van harte dat het jullie bij de keuze tussen kerken het volgende jullie helder voor ogen mag staan:

1. Het gaat van wezenlijk belang dat ik in de kerk mezelf als zondaar en Christus als Zaligmaker leer kennen en dat er in de prediking voeding geboden wordt voor het leven van het geloof.

2. We zijn maar een kort poosje in de aardse kerk, en dan is het de grote vraag of we door het geloof in Christus levend lidmaat van de algemene christelijke kerk zijn geworden en dat eeuwig mogen blijven, of dat we zonder kennis van Christus eeuwig verloren zullen zijn.

3. In de ene (aardse) kerk laat je wat, in de andere kerk vindt je wat, want er is hier op aarde geen volmaakte kerk. Als je jezelf nu maar kent als zondaar, zal het niet meer het grootste punt hoeven zijn dat een bepaalde kerk voor jou niet goed genoeg is. Je zult verwonderd wezen dat je nog in een kerk mag komen, waar het evangelie aan zondaren gepreekt wordt.

Ik bid voor jullie dat de Heere door Zijn Woord en Geest jullie Zijn wegen bekend zal maken.

Oldebroek, ds. A. de Lange