Soort flashbacks

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb de laatste tijd last van een soort flashbacks. Ik weet niet zo goed wat het is, maar ik zal proberen het uit te leggen. Als ik aan het staren of net wakker ben, hoor ik soms mensen vanuit mijn omgeving die mij veel pijn en angst hebben bezorgd. Dit is in mijn wereld op dat moment echt. Ze zeggen dezelfde dingen als vanuit het verleden. Voorbeeld om het wat duidelijker te maken. In het verleden ben ik gepest als dikzak, aandachttrekker en niemand vind je aardig enz. Nu, in zo’n moment staat zo iemand mij eerst te roepen en als ik die kant op kijk lijkt het alsof ik terug ben in die tijd. Het maakt mij erg angstig.  Ik moet mijzelf slaan door middel van de platte hand op mijn gezicht om wakker te worden in de realiteit. Achteraf weet ik wel dat het niet echt was, maar het voelt zo echt. Wat kan ik hieraan doen? Ik slik sinds zes weken venlafaxine. Kan het door dit middel komen? Groet, angstige anoniempje.

Antwoord

Er ligt een heel verhaal aan deze vraag ten grondslag. Zo te lezen ben je al onder behandeling. Het lijkt me wijs de beschreven zaken met je behandelaar te bespreken.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

psychologie