Het is volbracht

Ds. A. Jonker / 5 reacties

Vraag

Wat is in het Hebreeuws “Het is volbracht”? Ik heb al op internet gezocht, maar ik kom er niet uit.

Antwoord

"נִשְׁלַם nisjlam, daarin zit sjaloom, vrede. Ook het woord ‘betalen’ zit hier in. Nadat alles betaald is, is er vrede. Het is volbracht, in het Grieks: het is tot zijn doel /bestemming gekomen.

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

hebreeuws
5 reacties
boulanger
Onze dominee zei wel eens 'tetelestai' (weet niet of ik het goed schrijf), of is dat Grieks misschien?
hans0166
hier staat iets anders

In de grondtekst staat τετέλεσται. Het werkwoord τελέω betekent "afmaken", "eindigen" of "voltooien". Kan τετέλεσται nog op een andere manier vertaald worden dan "Het is volbracht"?

bron
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=28596
cicero
Het zou kunnen dat de vraagsteller er ten onrechte van uitgaat dat het vierde evangelie in het Hebreeuws is geschreven. Inderdaad is het Griekse woord τετέλεσται (tetélestai).
Dit woord wordt in vergelijkbare contexten in het Grieks gebruikt om aan te geven dat de goddelijke wil (zoals bijvoorbeeld uitgedrukt in de Schriften) uitgevoerd is.
Race406
@boulanger: Hebben wij dan dezelfde dominee? ;-)
Omega
Goed lezen. De vraagsteller wil alleen weten hoe je "het is volbracht" in het Hebreeuws zegt.