Volmaaktheid van het paradijs

Ds. M.F. van Binnendijk / 1 reactie

Vraag

Vorige week las ik in het RD een artikel dat antwoord gaf op de vraag waarom God mensen geschapen heeft die konden vallen. Ds. Bouter gaf hier een mooi en duidelijk antwoord op. Na dit antwoord ben ik wat verder gaan denken, mijn gedachten gingen zo: God heeft de wereld, de engelen en de mens geschapen. Het paradijs en de mens was volmaakt. Daarna vroeg ik mij af: was het paradijs wel zo volmaakt? Al voor de schepping van de mens heeft God de engelen geschapen. Al snel kozen er engelen voor het kwade, zodat zij duivelen werden. De duivel was ook in het paradijs; hij verleidde Adam en Eva namelijk. In het paradijs waren al kwade machten dus die Eva en Adam beinvloedden. Dit is dan toch niet volmaakt? En: wanneer die kwade machten er niet waren, zouden Adam en Eva dan alsnog ongehoorzaam geweest zijn? Misschien is het niet nuttig om over deze vragen na te denken, maar ik vind het fijn om deze dingen ook voor mezelf op een rijtje te hebben, zodat ik mijn studiegenoten kan antwoorden op hun soms lastige vragen. Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Antwoord

Genesis 1 maakt ons voldoende duidelijk dat alles wat God schiep tov (Hebr. - goed) was. Aan de goede schepping mankeerde niets, noch aan de mens, die zelfs zeer goed (tov me’od) was. Alles was volmaakt, dat wil zeggen: alles beantwoordde aan Gods bedoeling. De aanwezigheid van de duivel (als gevallen engel) en zijn verleidend werk in het paradijs maken het niet zó, dat Gods werk onvolmaakt was. De schepping wordt wel aangevochten, maar dat betekent niet dat zij aanvechtbaar is.

Zoals ik bij eerder gestelde vragen over ditzelfde onderwerp al heb opgemerkt, mag duidelijk zijn dat God geen mens wilde scheppen die als een willoze robot slechts zou doen waarvoor hij geprogrammeerd was. Noch is God een poppenspeler die de mens ‘bespeelt’ als marionet. Adam kon kiezen tussen goed en kwaad en God wilde vrijwillig gediend zijn.

Helaas, het ging mis. Maar dat lag niet aan God. Dit was voor de volle honderd procent schuld van de mens cq. de gevallen engelen. De keuze zélf is niet verkeerd, maar de keuzerichting – wanneer deze bij God vandaan is.

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

oorsprong van kwaadparadijszondeval
1 reactie
Jo_Pedago
De aanwezigheid van de duivel (als gevallen engel) en zijn verleidend werk in het paradijs maken het niet zó, dat Gods werk onvolmaakt was. De schepping wordt wel aangevochten, maar dat betekent niet dat zij aanvechtbaar is. (?)

De keuze zélf is niet verkeerd maar de keuzerichting?

Voor mij blijft het antwoord vaag... ?