Duivel alomtegenwoordig

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Is de duivel ook alomtegenwoordig?

Antwoord

Wat zit er nu achter deze vraag, vroeg ik me af. Louter nieuwsgierigheid of angst voor de duivel die je overal op de hielen zit?

Op de gestelde  vraag moeten we zonder meer “nee” antwoorden. Althans, als in de vraag een zelfde soort alomtegenwoordigheid als die van God is bedoeld. God is overal tegenwoordig zowel in de hemel als op de aarde. De duivel niet. Die kan en mag in de hemel niet meer komen blijkens het eerste deel van Openbaring 12.

In de dogmatiek wordt de alomtegenwoordigheid als een van de eigenschappen van God beschouwd. Maar die mag je niet los zien van andere eigenschappen zoals bijvoorbeeld zijn almacht. In die zin is de Satan niet overal tegenwoordig. Dat zou te veel eer voor hem zijn.

Maar laten we tegelijkertijd waken voor onderschatting, alsof de duivel op aarde niet overal werkzaam kan zijn. Hij heeft, als opperbevelhebber van de kwade machten, veel soldaten ter beschikking. Via die boze geesten bestookt hij met name Gods kinderen.

Zoals in een aardse oorlog onderschatting van de tegenstander een strategische en gevaarlijke blunder is, zo geldt dat ook in de geestelijke strijd. Dus wees op je qui-vive. Waakt en bidt opdat je niet in verzoeking komt. Laat de Held bij wie hulp is besteld, de meerdere David, je sterkte zijn (Ps.89) Laat Zijn alomtegenwoordigheid je tot troost zijn. En wees werkzaam met de opwekking uit Efeze 6:10 en 11: “Voort mijn broeders, wordt krachtig in de Heere en in de sterkte van zijn macht. Doet aan de gehele  wapenrusting van God, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen van de  duivel.“ Wij zijn zwak, de duivel is machtig, maar de Heere is almachtig.

“Geen mensenkind kan hem (duivel) verslaan;
’t was gauw voor ons verloren,
Als Hij niet in de bres zou staan,
de Held door God verkoren.
Die Heiland, u weet
dat Hij Christus heet,
De Heer, groot in kracht,
Staat boven elke macht:
Gods Koninkrijk gaat komen.” (bundel: Uit aller mond.)

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

alomtegenwoordigduivel