Op zondag werken in de beveiliging

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is 19 jaar oud en heeft zijn diploma in de sector beveiliging. Hij werkt momenteel sinds kort bij een bedrijf waarbij hij vroege en lange dagen maakt. Hij heeft het daar niet heel erg naar zijn zin, omdat het best saai werk is. Hij is bij een ander bedrijf op gesprek geweest, waar hij erg welkom is. Het is meer zijn ‘ding’ qua werk. Hij krijgt bij dat bedrijf meer uitdaging.

Alleen moet hij daar wel diensten draaien op zondag. Mijn vriend vraagt aan mij wat ik daarvan vind en ik bespreek dat met mijn ouders en hij met zijn familie. Ik gun het hem heel erg, want deze baan is dichterbij, de tijden zijn flexibeler en meer uitdaging voor hem. Maar is het geoorloofd om op zondag te werken in de beveiliging? Is het noodzakelijk om te werken in een distributiecentrum met materialen? Ik hoop dat hier een antwoord op is en ik hem een bijbels advies mee kan geven.

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Je vraagt of je op zondag mag werken in de beveiliging als dat werk meer voldoening geeft dan de huidige baan, waarbij niet op zondag gewerkt hoeft te worden. Ik zou je willen uitdagen om de vraag anders te stellen. Om in plaats van de vraag of je op zondag mag werken, de vraag te stellen of werken op zondag goed is.

De vraag of je op zondag mag werken in de beveiliging is naar mijn mening makkelijk te beantwoorden. Werk wat op zondag moet gebeuren, mag op zondag gedaan worden. Aangezien dieven werken op zondag, is het nodig dat er op zondag bewakers zijn. Dat de materialen die bewaakt worden niet noodzakelijk zijn, wil niet zeggen dat de bewaking ervan daarmee niet nodig zou zijn. De vraag of je op zondag in de bewaking mag werken, is dus met een eenvoudig ja te beantwoorden.

Maar om een goed antwoord op je vraag te geven, moeten we niet alleen de vraag stellen of werken in de beveiliging op zondag mag, maar ook of het goed is. Om te beoordelen of iets goed is, kan het lijstje met prioriteiten die we als mens hebben helpen. De Bijbel reikt ons de volgende prioriteiten aan, in volgorde van belangrijkheid: 1. God, 2. huwelijk, 3. gezin, 4. kerk, 5. werk.

De vraag of werken in de beveiliging op zondag goed is, hangt dus in de eerste plaats af of het geen belemmering vormt voor de relatie met God. Vormt het werken op zondag een belemmering om die zondag één of beide kerkdiensten te volgen? Zo ja, heb je de discipline om in plaats van die gemiste kerkdiensten tijd vrij te maken om God op een andere manier te zoeken en met Zijn Woord bezig te zijn? Bijvoorbeeld door de diensten later terug te kijken, of door een andere dag van de week een dag apart te zetten voor God? Dat is best een opgave die discipline vraagt. Niet alleen als je de Heere nog niet kent, maar ook als je al wél met Hem leeft. Als werken op zondag betekent dat het een belemmering vormt voor de omgang met God, of zorgt dat dat op een lager pitje komt te staan, dan is het niet goed om te doen. De omgang met God en het eeuwige leven zijn té belangrijk om te vervangen met leuker werk.

Een volgende vraag is of werken op zondag een belemmering vormt voor de relatie met je vrouw of kinderen. Jullie zijn nu nog niet getrouwd, dus die vraag speelt nu nog niet, maar kan in de toekomst wel gaan spelen. Als je getrouwd bent is het belangrijk om tijd samen te hebben. Als werken op zondag betekent dat je verder geen vrije momenten samen hebt, dan is werken op zondag niet goed.

Veel wijsheid toegebeden om de beslissing te maken of het werken op zondag in de beveiliging goed is.

Ds. S. T. Lagendijk

Lees meer artikelen over:

zondag