Vrouw met weinig huishoudgeld

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Ik zit met een heel moeilijk probleem. Het gaat over mijn zus en haar man. Die zijn enkele jaren geleden getrouwd en hebben kort achter elkaar vier kinderen gekregen. Mijn zwager is heel erg op het geld. Mijn zus krijgt een bepaald bedrag per week en dat is héél weinig. Ik ben er erg van geschrokken, zo weinig. Mijn zus weet niet hoe ze rond moet komen en mijn zwager weigert meer huishoudgeld te geven. Ook kan ze niet wat leuks voor zichzelf kopen o.i.d. Het ergste van alles is: hij verdiend heel goed! Wat kunnen wij als familie voor haar betekenen? Ik kan toch niet elke week met pampers aankomen? Verschillende keren heb ik geprobeerd om met hem te praten, maar hij zegt dat het goed gaat zo. Mijn zus loopt er armoedig bij en de kinderen kunnen nu nog met goedkope kleding en gekregen kleding lopen. Hoe gaat het als ze groter worden? Ik vind het zo zielig voor mijn zus en de kinderen en zo gemeen van mijn zwager. Ik wil haar helpen. Maar hoe?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jij vindt de levensomstandigheden van je zus moeilijk. Dat is helder. Dat is dus dan ook jóúw probleem. Ik lees namelijk niet dat je zus het moeilijk vindt om met een klein budget rond te komen. Begrijp me goed, misschien víndt zij dat wel, maar wellicht is zij ook zeer creatief in het omgaan met de huishoudpot. In ieder geval helpt het niet als jij als zus -of andere familieleden- met pampers, of weet ik wat, aan komt zetten: dan zal de echtgenoot nóóit begrijpen hoeveel een gezin met kleine kinderen kost. Om je zus te steunen kun je natuurlijk wel eens iets leuks, liefs en persoonlijks aan haar geven, of een leuk cadeautje voor de kinderen. Je mag ook met haar afspreken dat je als verjaardagscadeau voor elk kind bijvoorbeeld nieuwe kleren koopt, of ze trakteert op iets lekkers als je een van de kinderen mee uitneemt. Maar ga níét tussen haar en haar man instaan door je te bemoeien met dingen waar je ten diepste niet mee te maken hebt.

Ik begrijp, dat een en ander voor jou moeilijk kan zijn: jij zult echter met jezelf in het reine moeten zien te komen zònder háár problemen (als zij het al als probleem ziet!) tot de jouwe te maken.

Heeft je zus problemen met het kleine budget, dan is het aan háár om een oplossing te zoeken, om met haar man te praten, om hém de gevolgen van het weinige huishoudgeld te laten merken/voelen (ik zou b.v. de kinderen geven wat zij nodig hebben, maar zíjn boterhammen zonder beleg meegeven of hem een vleesloze maaltijd voor te zetten). Je spreekt er niet over, maar kan zij geen bijverdienste organiseren door een deeltijdbaan…  ook dat zal zuslief echter met haar man moeten bespreken.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relaties
11 reacties
jeanine
Ik vind dat je WEL uit de vraag kan opmerken dat de zus er moeite mee heeft, er staat nl. mijn zus weet niet hoe ze rond moet komen en zwager weigert meer geld te geven,dus dan is er waarschijnlijk wel over gesproken...dus dan maakt het het wel makkelijker op om ze in natura te helpen! Daar zijn we toch voor op de wereld om elkaar te steunen, zeker als familie.
blijblij
Een keer geen vlees eten is zowiezo al erg goed voor de mens en de schepping :)

Krijgt deze mevrouw wel elk jaar ook een inflatiecorrectie op haar toelage?

Ik zou een mooi schema maken en een maandje de spullen kopen die nodig/wenselijk zijn. Dan een simpel rekensommetje: (dit is nodig) - (dit krijg ik) = (in het kader van de zorgplicht/ gemeenschap van goederen / gezond verstand / een doodshemd heeft geen zakken: dit heb ik extra nodig)

of gewoon een extra pinpas aanvragen van de rekening van manlief en gewoon kopen dat wat nodig is voor een normale leefwijze!
Cloudsadmirer
Deze man lijkt aardig wat dictatoraardse trekjes te hebben. Ik zou eens een stevig woordje met zwagerlief gaan maken, het liefst door een man want waarschijnlijk zit deze zwager zo in elkaar dat 'ie vrouwelijke adviezen op financieel terrein toch niet aanneemt.

Ik krijg de kriebels van het antwoord omdat het lijkt dat je zus er geen problemen mee heeft maar alleen jij. Volgens mij doe je er heel goed aan om zo met je zus mee te denken en haar te willen helpen! Dat vind ik alleen maar prijzenswaardig!

Verder zou ik inderdaad wat Marijke Rots zegt je zus niet meer financieel helpen door spullen voor haar te kopen, want dan leert hij het nooit! En misschien moet je zus even een assertiviteitstraininkje doen? Ze hoort voor haar gezin op te komen en dan zal ze toch echt haar mond open moeten trekken.
En die extra pinpas waar blijblij het over heeft is inderdaad ook een goed idee als dat mogelijk is. Als vrouw van.... en in gemeenschap van goederen getrouwd zou dat toch moeten lukken?

Tjonge, het moet niet gekker worden. Die vrouw word zo als personeel uitbetaald!
1a2b3c
In natura helpen is de oplossing niet, dan bestrijdt je de symptonen terwijl de oorzaak blijft.
Als er nou geldgebrek was zou het iets heel anders zijn.
Iets extra's voor haar en de kids, bijv een dag naar de dierentuin ofzo, is weer iets anders want dat zou anders toch nooit gebeuren dus dat scheelt hem geen geld.
Het schema van blijblij en de pinpas zie ik veel beter zitten, denk alleen dat manlief daar niet blijblij van wordt.

Als ik zo'n man had zou ik hem denk ik gewoon voor het blok zetten, eerst alles kopen wat nodig is voor de kinderen en dan zal het geld ws wel op zijn dus... moet hij wel over de brug komen.
Ik zou er niet goed van worden, en dat neem ik dan een beetje letterlijk zodat ik niet in staat ben om de boodschappen te doen.
Dus zou hij de boodschappen moeten doen, bij voorkeur met een lege maag. (dat moet hij dan natuurlijk wel doen met het geld waarvan hij zelf vind dat daarvoor nodig is)

Maar ja, als zus kun je gewoon niet zoveel. Ze zal zelf iets moeten doen als ze de situatie veranderd wil hebben.
Johannes3vers16
Zou Spreuken 31 voor manlief eens voorlezen en dan samen bestuderen en je laten leiden door de Heilige Geest en dan het gesprek eens aangaan....................;-)!
bootje
Ooh wat erg, vooral als de man goed verdiend. Waar gaat dan het geld heen? Hopelij kweet u zus dat wel, anders is er misschien meer aan de hand. Sterkte want u staat in een moeilijke situatie. Ook al is het een logische reactie denk ik dat zoals meerdere aangeven de symtonen bestreiden eigenlijk niet de beste oplossing is.
EVA
Deze vrouw zou idd haar man eens mee moeten nemen naar de winkel, en hem eens duidelijk laten zien wat het kost, of hem eens boodschappen laten doen,en als hij wil dat ze verantwoording aflegd nou prima laat ze de bonnen toch zien....vind het droge brood mee geven wel een goede hahaha maar of hij daar van zal leren?? Denk dat praten door deze vrouw zelf de beste oplossing is!
@joh 3 vs 16 zou dan eerder kiezen voor Matt 6...vergaderd u geen schatten....maar ook geen zorgen waar u zich morgen mee kleden zult :-)
schaapje
Ik vind dit probleem heel erg om te lezen, dat je je vrouw en kinderen zoveel kan onthouden omdat
je het geld er niet voor over hebt, ze zijn het niet waard lijkt het wel.

Kijk eens in de Bijbel en lees hoe God geldgierige veroordeeld
schaapje
En de raad als deze man weigert om goed voor zijn gezin te zorgen om dan maar een bijbaantje te nemen,
ik weet niet waar ik daar over moet zeggen!
bootje
ja idd schaapje dat verbaasd mij ook heel erg! Ooh mn man is te gierig, nou dan ga ik er nog maar even bij werken naast mn 4 kinderen.....................
Cloudsadmirer
En wie betaald dan de kosten voor de kinderopvang?