Illustraties Bijbel met uitleg

Ds. J. Joppe / 2 reacties

Vraag

Beste dominee Joppe. U als initiatiefnemer van de Bijbel met uitleg kunt misschien onderstaande vraag wel beantwoorden. De plaatjes die in de Bijbel met uitleg gebruikt worden lijken niet allemaal juist. Heel opvallend is wel dat die van de wapenrusting het schild fout uitbeeldt. Het is namelijk helemaal geen bedekkend schild, wat die betekenis wel heeft. Mogelijk zijn er meer van zulke fouten? Is naar de illustraties ook kritisch gekeken eigenlijk?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst wil ik je hartelijk bedanken voor je vraag over de illustraties in de Bijbel met uitleg (BMU). Hoewel de BMU met grote zorg en nauwgezetheid is samengesteld, kunnen er zeker fouten in zitten. Dat geldt ook voor de illustraties. De stuurgroep van de BMU waardeert het wanneer gesignaleerde onjuistheden gemeld worden. We zullen deze reacties bekijken en indien nodig in een volgende druk van de BMU de fout herstellen.

Ik heb gekeken naar het Griekse woord voor schild dat in Efeze 6:16 gebruikt wordt. Dat is het woord ‘thureon’, wat afgeleid is van het woord ‘thura’ en deur betekent. We moeten ons dat schild voorstellen als een groot, langwerpig voorwerp in de vorm van een deur, waarachter een soldaat zich geheel kon verschuilen. Inderdaad dus een bedekkend schild en wat groter dat in de BMU is afgebeeld! Dat is dus iets om in een volgende druk aan te passen.

Nu is het mijn gebed dat je zelf dat schild des geloofs mag kennen in je leven. Zonder geloof kan niemand bestaan, voor Gods aangezicht niet en in de strijd tegen de vijand niet. Het geloof als schild, wat de Heere uit genade wil schenken, is geen gedeeltelijk, maar een totale bedekking in alle situaties en bij alle mogelijke aanvallen.

Ds. J. Joppe

Lees meer artikelen over:

Bijbel met uitlegbijbelvertalingen
2 reacties
Ron60
Och we hebben wel meer "foutjes" gevonden, de afbeelding van de tabernakel is niet juist, een basilisk is geen giftige slang, maar dat neemt het gebruik en de waarde van deze uitgave niet weg.
We zijn er heel blij mee!
Jaleco
Alle fouten kunnen gemaild worden naar bijbelmetuitleg@debanier.nl. De fouten worden dan in de volgende uitgave aangepast.
Ik gebruik hem zelf ook met veel plezier! Eenvoudige en concrete uitleg.