Profeteren en preken

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Ik vraag me af of profeteren in de Bijbel, zoals in Handelingen 2 genoemd wordt, hetzelfde is als preken! Is dat zo en zo niet, wat is het verschil?

Antwoord

In Handelingen 2 wordt een profetie van Joel aangehaald. Het gaat hier over profetie als “kennen en getuigen” door de Heilige Geest. Met de uitstorting van de Heilige Geest, de Geest van Christus gaat die profetie en belofte in vervulling. Petrus zegt: “Nu is de dag!”

Iedere christen is profeet (zie bijv. H. Cat. Zdg. 12 vr./antw. 32). Geroepen om als profeet zijn HEERE en Zaligmaker te belijden. Maar niet iedere christen is ook prediker, dienaar van het Woord, geroepen in Gods dienst tot verkondiging van de boodschap van zonde en genade aan zijn naaste. Preken heeft alles te maken met de invulling van de persoonlijke roeping daartoe; de roeping tot het predikambt. Lees maar eens in Rom.10:13-15.

Och of al het volk des HEEREN profeten waren. Dat de HEERE Zijn Geest over hen gave! (zie Num. 11:29).

Kand. G. A. van Ginkel

1 reactie
adriano313
Profeteren is niet het hetzelfde als preken
Want profeteren is niets anders dan boodschappen doorgeven van God

Misschien klinkt u dit wat vreemd in de oren maar als ik mijn bijbel er op na lees, kan ik het volgende opmaken:

Een profeet (ziener, alziend) bestaat door :
A. Iemand die geboren is met deze (motivatie)gaven (1rom 12:6)
B. Iemand deze gave(van de HG!) krijgt, omdat hij/zij gedoopt is met de Heilige Geest (1kor 12)
C. Iemand die deze gaven toepast in een bediening of ambt binnen een gemeente (efeze 4:11)

Zoals u kunt lezen bestaan er 3 wijzen van profeteren, De eerste 2 staan los van een bediening en de 3 is een bediening.
Nu klinkt dit misschien voor vele vreemd, maar paulus verduidelijkt hier het profeteren binnen de gemeente. Probeer Uw motivatiegaven maar eens te ontdekken.

Preken!
Met preken wordt in de Bijbel veelal onderwijzen bedoelt. U wordt onderwezen door een onderwijzer. Iemand die er gewoon verstand en aanleg voor heeft.
Ook dit kan je terugvinden in:
A. Iemand die geboren is met de (motivatie)gaven van onderwijzen (leren)
B. Kan iemand zijn met een woord van kennis (= natuurlijk woord)
C. iemand met een bediening als evangelist (veelzijdige brenger), herder (leider van de kudde) of leraar (onderwijzer in spé)

Er bestaan dus duidelijke verschillend tussen in een gemeente profeteren (boodschappen van God doorgeven) en preken (onderwijzen en leiden van een gemeente). Soms kan het ook iemand zijn die beide gaven heeft, waardoor er een dijk van een voorganger staat.
Profeteren en preken heeft dus in beginsel niets met een (universitaire)opleiding te maken maar met de gaven (ook wel talenten) die iemand heeft gekregen. Hoe iemand zijn gave uitbouwt kan n.m.i.wel door studie goed worden benut. Een goed voorbeeld is een ‘natuurlijke leider’=> een herder binnen de gemeente.

Binnen de reformatorische, gereformeerde of andere denominaties kennen we dominees, ouderlingen en diakenen. Binnen de katholieke kerk is dit nog meer uitgebreid. Echter de bestuurslijnen die aangehouden worden zouden niet gebaseerd moeten zijn op hiërarchische lijnen. Hiërarchie stelt de een boven de ander (al dan niet democratisch gekozen). In tegenstelling tot de gaven. Die heeft God gegeven aan mensen om functioneel elkaar aan te vullen omdat je niet zonder de andere gave kunt.
Met als doel:
- Tot opbouw van het lichaam van Christus (Efeze 4:12)
- Tot welzijn van ons allen (1 Kor. 12:7)
- Elkaar te dienen (1 Petrus 4:10)