Radio in omgeving

B. Noteboom / 5 reacties

Vraag

Ik werk in een seculiere omgeving. Op het blok naast mij staat de radio aan. Meestal best gehorig. Diverse keren heb ik gevraagd of deze iets zachter mag. De ene keer doen ze dit wel en de andere keer niet. Haast iedere dag moet ik dit wel vragen. Bij de teamleider heb ik in het beoordelingsgesprek aangegeven dat dit mij stoort. Zij geeft aan hier dan wat van te zeggen tegen de betreffende persoon. Soms krijg ik kracht om er wat van te zeggen, soms niet. Mijn vraag is hoe hier als christen het beste mee om te gaan en doe ik er niet zondig aan om in deze omstandigheden te werken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat goed dat je zo actief strijdt tegen alle wereldse rotzooi die je geest en oren ongemerkt kunnen binnendringen. Het is allereerst belangrijk om in deze situatie naar de hemelse Leider te stappen! Leg deze zorg bij God neer. Soms op een wonderlijke manier geeft God uitkomst of geeft God de kracht en de woorden, zodat je juist in deze omstandigheden het gesprek aan kunt gaan om zo een getuige van Hem te zijn!

Toen ik jaren geleden met Stichting Naar House bij houseparty's ging evangeliseren denderde de muziek om je oren. Toch stonden we daar om het Evangelie van Gods reddende liefde uit te delen en om mensen te verbinden met de Redder van de wereld. Zondigden wij hierin? Nee, door als zout aanwezig te zijn in deze zondige wereld waren we gehoorzaam aan Gods opdracht.

Wanneer je werkprestaties onder deze storende herrie leiden, dan zou ik dit als punt aandragen bij je teamleider. Persoonlijk heb ik in dergelijke situaties altijd veel aan de tips die Paulus geeft in o.a. Efeze 4:17-32. Hier staat bijvoorbeeld geschreven: wordt (gerust) boos, maar zondig niet! En nog veel meer prachtige handreikingen. Lees het maar eens grondig door. Gods Woord is actueel en bevat daarom tips en antwoorden voor alle relevante vragen voor vandaag!

Mocht je nog vervolgvragen hebben, stel ze gerust!

Met hartelijke broedergroet,
Bert Noteboom, Almere

Tags in dit artikel:

radiowerk
5 reacties
SDG
Een praktische tip: doe geluidsdempende oordopjes in, of zet zelf muziek op (mp3-speler/laptop met koptelefoon of dopjes). Het is natuurlijk wel afhankelijk van je soort werk (kantoorwerk of op de bouw) en of je veel alleen werkt of in teams, maar als je vooral individueel werkt is het een goede oplossing. Het is natuurlijk ook de vraag of je concentratie kunt opbrengen met muziek aan (al dan niet instrumentaal), maar je kunt het proberen. Sommigen kunnen niet werken zonder muziek aan, andere niet met muziek aan.
Gerteke
Waarom moet je er elke keer iets van zeggen dat de radio aanstaat? Is het een grote verleiding voor je? Dan lijkt het me erg lastig en ik denk dat ik de strijd vooral moet voeren in jezelf, om je hart er niet in mee te laten gaan.

Of wil je je omgeving onderwerpen aan jóuw christelijke opvattingen? Dan denk ik dat je het wel kunt schudden. Je kunt niet van je collega's verlangen dat ze de radio voortaan uitlaten, slechts omdat jij daar moeite mee hebt vanuit jouw persoonlijke (!) geloof. Je corrigeert hen toch ook niet op allerlei andere dingen die volgens jou niet door de beugel kunnen?

Je hebt al meerdere keren geprobeerd om deze praktijk te veranderen en het is niet gelukt. Ik denk dat je moet accepteren dat het niet gaat gebeuren en dat je daar gewoon vrede mee moet hebben.

Ken je de tekst over hete kolen op het hoofd stapelen? (Rom.12) Ik denk dat je nu het tegenovergestelde aan 't doen bent. Als christen dien je de rekenschap af te leggen van de hoop die in je is; je dient niet, voordat iemand ernaar vraagt, te vertellen van de regels die je wilt houden. Wees de joden een jood en de Grieken een Griek.

Ondertussen kun je natuurlijk wel in een professioneel gesprek met collega's en leidinggevende een andere radiopraktijk regelen. Bv: één dag per week uit en een twee dagen per week de zender die altijd opstaat en twee dagen radio 1, BNR of radio 4.
Daniel
Wat een problemen weer in deze vraag, ik kan me het best voorstellen want meestal staat de radio op een of andere muziekzender,, Bij de Blokker kun je een klein radio'tje kopen voor 5 euries inclusief koptelefoon. Die kun je op radio 5 zetten en dan heb je geestelijke achtergrond.
Nu ga ik me weer met mijn clienten bezighouden, eentje is God en een ander Napoleon en de rest is ook niet lekker. Daarom zijn ze ook hier, eentje draait de hele dag 'Voorwaarts christenstrijders' van het Leger des Heils, wat een zelfbeheersing dat ik niet de client en de cd speler uit het raam gooi.
GTV
Probeer respect van je collega,s te krijgen door ze te helpen op het juiste moment. Houd dat moment in de gaten en maak daar meteen gebruik van en probeer dit enkele keren zo te doen.
Na enkele keren iemand geholpen te hebben op het juiste moment aangeven( op een tactische manier) dat je het vervelend vind dat de radio zo hard staat. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit bij mij werkte......
plderoos
mijns inziens maak je je veel te druk. Paulus schrijft hierover: " Ik heb u geschreven in de brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders; Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan".

Als je echt helemaal niets met wat jij werelds vind te maken wilt hebben kun je beter uit deze wereld stappen.