Geen zaad

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik kunnen geen kinderen krijgen doordat mijn man geen zaad heeft. Buiten het feit dat dit heel verdrietig is voor ons beiden, heb ik een vraag waar ik al langer mee loop. Mijn man is nogal stevig en zwaar, te zwaar en hij rookt erg veel. Nu weet ik dat gyneacologen vaak al zeggen dat het bij een kinderwens verstandig is om niet te roken en af te vallen. Tegen ons is dit nooit gezegd. Ik heb aangenomen dat dit was omdat er geen zaad is en het dus niet van invloed kan zijn op de kwaliteit van het zaad of de hoeveelheid. Maar nu ga ik soms toch twijfelen en vraag ik me af of het niet verstandig is om toch te stoppen met roken en af te vallen. Er is geen oorzaak bekend, dus daar is niet veel aan te veranderen. ICSI en IVF etc. zijn ook geen optie, omdat er geen zaad is. Alleen donorzaad, maar daar staan we zelf niet achter. Zou het gewicht en roken toch enige invloed kunnen hebben op het afwezig zijn van zaad? Vriendelijk bedankt voor het antwoord!

Antwoord

Wanneer er geen zaadcellen in het sperma zitten, dan lijkt het me niet waarschijnlijk dat deze terugkomen na afvallen en stoppen met roken. Voor de rest: ik hoop dat, na alle gezondheidsvoorlichting die er is geweest, je het antwoord op de vraag of werken aan overgewicht en stoppen met roken verstandig is zelf al weet...Daar heb je mijn opmerkingen vast niet voor nodig.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

kinderloosmedischvruchtbaarheid