Relatie met Peruaan

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 24 jaar oud. Vorig jaar ben ik 3,5 maand in Peru geweest. Toen ik weer in Nederland terug was heb ik via vrienden uit Peru hier in Nederland contact gekregen met wat Peruaanse mensen. Tijdens een feest kwam ik in contact met een Peruaanse jongen die enige tijd geleden voor een Nederlands meisje naar ons land is gekomen. Ze hebben samen een kind gekregen, maar ze zijn niet meer bij elkaar. We hebben inmiddels een relatie en hij woont bij ons thuis -met toestemming van mijn ouders- in een aparte kamer. We zijn een christelijk gezin. Hij is zelf ook evangelisch opgevoed (was een beetje met het geloof gestopt toen hij een jaar of 18 was), wil nu weer graag wat aan het geloof doen en gaat elke zondag met ons mee naar de kerk. Onze relatie heeft zijn ups en downs en soms twijfel ik veel. Ik ben van mezelf al een enorme twijfelaar en weet vaak niks zeker. Ik zit erg met een aantal dingen, ook op christelijk gebied. Mijn moeder weet bijvoorbeeld wel van het bestaan van zijn dochtertje, maar mijn vader niet. Ik durf dat ook niet zo goed aan hem te vertellen. Ik wil liever wachten met dat te vertellen totdat mijn vriend een baan heeft. Immers, als hij zijn kind al niet kan onderhouden, hoe moet hij mij dan kunnen onderhouden. Ik wil graag naar de wil van God leven, maar is dit het plan van God als ik met deze jongen verder ga? Hij heeft mij gezegd dat hij in God gelooft en dat hij het geloof belangrijk vindt, maar dat hij het rustig aan wilt doen (maar dat zegt hij nu al vijf maanden). Ben ik te opdringerig als ik er over begin dat dit voor mij echt belangrijk is? Ik vind het namelijk wel heel belangrijk om ook samen een relatie met God op te bouwen. Ik denk dat hij dit soort dingen zegt omdat ik het belangrijk vind. Ook vind ik het erg moeilijk dat hij al een dochtertje heeft. Ik had vroeger altijd een beeld (ook voor mezelf): je trouwt met een man, je hebt alleen seks binnen het huwelijk en je krijgt samen kinderen. Maar nu heeft hij dus al een dochtertje wat niet van mij is. Ook heeft hij voor zijn vorige relatie een beetje een losbandig leven in Peru gehad en heeft daar in die tijd ook al met zes andere meisjes seks gehad. Zelf ben ik nog maagd. Maar aan de andere kant denk ik, niemand is perfect en iedereen maakt fouten. Zouden wij bijbels gezien dan niet een relatie mogen hebben? Zou hij dan eigenlijk samen moeten blijven met de moeder van zijn dochtertje, ook al wil dat meisje dat niet? Ik houd heel veel van hem, maar ik weet dat als ik voor hem kies, ik het ook zeker niet makkelijk zal krijgen. Als we zouden trouwen dan krijgt hij makkelijk een Nederlandse identiteitskaart en kan hij hier makkelijker aan werk komen. Ook verlangen we soms (op lichamelijk gebied) erg naar elkaar, waarbij het soms gewoon moeilijk is om gewoon je grenzen te blijven houden (dit is tot nu toe wel gelukt). Maar wanneer weet je zeker of je met iemand wilt trouwen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoewel ik je lange -en open- brief op prijs stel, ga ik niet rechtstreeks in op je vraag. Want je vraagt van mij eigenlijk een bevestiging die ik je niet kan geven. Ik kén jou niet. Ik ken jouw vriend niet. Ik ken jouw ouders niet. Wél wil ik een paar dingen uit je brief naar voren halen en dáár iets van zeggen:

1. Jij bent 3,5 maand in het vaderland van je vriend geweest. Waarschijnlijk voor stage of werk? Het kán niet waar zijn, dat je de cultuur van daar nu ként. Hooguit heb je er íéts van leren kennen. Is dit genoeg om een relatie-voor-het-leven mee óp- dan wel úít te bouwen?

2. Jij bent 24, dus meerderjarig, en woont nog bij je ouders thuis. Daar is niks mis mee, maar er zijn wél een of meerdere redenen voor. Welke dat zijn, wéét ik niet. Maar wat ik er bij dénk heeft te maken met de invloed van je ouders, die waarschijnlijk groter zal zijn dan wanneer je zelfstandig zou wonen en leven. Hoe was het bijvoorbeeld om weer thuis in te trekken na je verblijf in Peru?

3. Deze vriend woont, weliswaar op een eigen kamer, bij jullie in. Is dat een verstandig besluit van zowel jou, je ouders als van hem? Zo kun je, naar mijn idee, niet erg veel (gezonde) afstand nemen die voor nádenken nodig is. En nádenken moet je! Verkeerde keuzes zijn zó gemaakt. Góéde keuzes daarentegen vergen tijd, ruimte en afstand.

4. Geloof dóé je niet. Uit gelóóf leven is een hóúding!

5. Blijkbaar heeft je vriend geen werk. Wat dóét hij de hele dag?

6. Met of zonder werk, een dochtertje hééft hij. Dat feit kan niet ongedaan gemaakt worden. Zélfs niet als er níét over gesproken wordt of kan worden. Ziet hij het meiske overigens wel, is er (nog) contact met haar moeder, een bezoekregeling of iets dergelijks?

7. Voor de moeder van zijn dochtertje kwam hij naar Nederland, toch? Waarom wil hij dan nu blijven? En kan dat 'zomaar'? Als hij een tijdelijke verblijfsvergunning heeft, hoe lang duurt die dan nog? Moeten er voor een eventuele vertrekdatum knopen doorgehakt worden, die jou mogelijk onder druk zetten? Denk in alle omstandigheden heel nuchter na!!

8. Nee, niemand is perfect en iedereen maakt fouten. Dat is echter een andere dimensie dan het doen van zónden! Fouten kun je góéd maken. Van zonden moet je je bekéren door ze te belijden en er berouw over te hebben. Vergéving is dan een volgende stap, waar onze Heere Jezus Christus voor aan het kruis is gestorven!

9. Móéilijk kríjgen? Beste meid, je hebt nu ook al de nodige zorgen, toch? Vraag jezelf dus terdege af wat je wilt! En hóé je dat wilt.

10. Het verkrijgen van een identiteitskaart door middel van een huwelijkssluiting lijkt me voorlopig géén overweging waard. Er zijn belangrijker dingen waar jij zélf en ook samen met hém over na moet denken!! En één van die dingen is een houding bepalen tegenover dat kleine onschuldige dochtertje van hem, juist als je samen een relatie met God wilt opbouwen! En tegelijk met jouw houding tegenover het meiske bepaal je hoe jouw verhouding met de moeder van het kind is of dient te worden!

Je krijgt in deze relatie dus met verschillende problemen te maken, die stuk voor stuk niet eenvoudig zijn! Laat de liefde je niet blind maken, want dan komen de vraagstukken later alsnog dubbel en dwars op je bordje terecht! Misschien is het verstandig om tóch maar gewoon eens met je vader te praten over je twijfels.

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

8 reacties
janvanverweg
een van de grote vragen is die van het vertrouwen;
hoe weet je dat je je vriend kan vertrouwen? dat hij om jou geeft en niet op wat hij via jou kan krijgen?
waarom is zijn eerdere relatie met een Nederlandse stuk gelopen? hoe begon die uberhaupt?
zoek contact met haar en hoor haar kant van het verhaal! welke beloften heeft hij haar gedaan?

je vriend heeft mooie beloften, maar wat is de realiteit? wil wel geloven maar rustig aan? dat is nonsens. Wat betekent geloven voor hem dan? je aan regeltjes houden? iig niet wat normaal onder geloven wordt verstaan: God kennen en Hem liefhebben. dat kan je niet rustig aan opbouwen. wat hij zegt is dat hij ongelovig is maar terwille van de relatie met jou misschien ooit in de toekomst wil nadenken of ...

vertel je vader over de dochter. bedenk hoe dit zwijgen in de toekomst tussen jou en je vader kan komen te staan! wat een begin van een relatie. breng licht in de duisternis.
Daniel
Weer zo'n mooi antwoord van mevr. Rots-de Weger, ze is als een rots in de branding.
Voor mij is ze 'de moeder van refoweb'.

Ik kan wel eens wat te hard te keer gaan op refoweb, maar ik heb enorm veel respect voor de mensen die steeds weer de moeite nemen om vragenstellers/sters een antwoord te geven.

Het is geen bijdrage aan de vraag van vraagstelster, maar ik wil het graag gezegd hebben.
hjrl
Wij hebben een huisvriendin, die huwde met een peruaan. Samen een kindje (nu al een groot kind). Echter bleek de peruaanse man geen trouw te kennen. Kreeg bij een andere NL vrouw nog een kind. Onze vriendin scheidde! Niet allen zijn zó.

Maar alsjeblieft weest voorzichtig.

Mijn vrouw had liever mij dan een man uit eigen land, terwijl die heel wat meer mans zijn en meer macho dan ik. Je raadt het al waar ze is geboren.

Als we de ontrouwe man zien, dan is het altijd een hartelijk weerzien. Maar verbaal heeft hij echt wel zijn vet gehad van mijn vrouw. Ik hoop voor jou dat alles goed komt!
rotterdam
Als we zouden trouwen dan krijgt hij makkelijk een Nederlandse identiteitskaart en kan hij hier makkelijker aan werk komen.

Waarschijnlijk wordt hier een MVV bedoeld - een machtiging voorlopig verblijf.
Hoe is hij nu in Nederland ? op een toeristen visum ? Of illegaal ?
Dan mag hij niet werken.
Voor het aanvragen van een MVV hoef je niet getrouwd te zijn, jullie wonen n.l. al samen (op een adres), wel komt er een inkomenstoets, jouw inkomen als garant moet minimaal +/- 1500 euro per maand bedragen.
De MVV mag niet worden aangevraagd terwijl hij in Nederland is.
Hij moet terug naar Peru, daar moet hij ook een inburgeringscursus doen + examen.

Dus, er komt nog heel wat kijken en er zijn hoge kosten aan verbonden dus denk er goed over na.
Juridisch punt van overweging is ook nog de mogelijke alimentatie voor de dochter.
Cloudsadmirer
ik wil de reactie van 'janvanverweg' maar even onderstrepen voor de vraagsteller!!
Spatie
Je twijfelt veel.
Bij twijfel niet inhalen.
mieptruus
Rotterdam.
Mvv is een inreisvisum die 3 of 6 maanden geldig is. Daarmee mag je niet werken. Zodra je binnenkomt meot je je melden. Je vraagt een VVR aan MET MVV. (MVV die je bij je hebt bij de reis naar nederland)
Zodra je die hebt, mag je werken. Je moet ook gaan inburgeren! Dat is verplicht.
Kijk bij klantdienstwijser IND
mieptruus
Leer elkaar eerst maar eens goed kennen. Afstand had beter geweest. Al is het maar voor een poosje.( ervaringsdeskundige).
Maar het is allemaal wel zwaar!