Efexor anti-depressiva

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik gebruik al langere tijd een anti-depressiva (Efexor, in capsulevorm, vrij lage dosering). Omdat de kans gering is dat ik er binnenkort mee kan stoppen, ben ik toch in toenemende mate benieuwd naar de (lichamelijke) gevolgen van dit medicijn op de langere termijn. Ik maak me ook een beetje zorgen. Daarom heb ik de volgende vragen: Zijn er studies bekend naar effecten van anti-depressiva op de langere termijn en naar de effecten van Efexor in het bijzonder? Wat is uw mening hierover? Efexor bevat meerdere hulpstoffen, waaronder talk. Van talk wordt beweerd dat het kankerverwekkend kan zijn en dat het overeenkomsten heeft met asbest (!) Daarnaast bevat het medicijn bepaalde E-nummers (waar ik sowieso niet blij van wordt). Kortom, hoe schadelijk zijn deze hulpstoffen, m.n. talk? Ook ben ik benieuwd waarom al deze hulpstoffen worden toegepast in het medicijn. Zijn er geen mogelijkheden om dit in te perken? Ik krijg dagelijks deze 'troep' binnen, terwijl het om de werkzame stof gaat. Ik hoop dat u kans ziet om mijn vraag te beantwoorden.

Antwoord

Ik ben maar een simpele huisarts. In Nederland worden medicijnen sterk gescreend voor ze op de markt komen. Alle medicijnen kunnen bijwerkingen hebben, op korte of op langere termijn. Naar beste weten worden ze op de markt gebracht. Het is altijd een afweging van de voordelen (het positieve effect) en de nadelen (de bijwerkingen). Gedetailleerde studies over jouw vragen heb ik niet paraat. Die lijken me op patiëntniveau ook niet zo relevant. De geleerden van de Geneesmiddelenbewaking werken daar natuurlijk wel mee, en bepalen zo wat er in de richtlijnen komt te staan.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

depressiefmedisch