Man heeft PDD-NOS

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik ben al 30 jaar getrouwd. Veel problemen gehad met mijn man. Sinds kort heeft hij een persoonlijkheidstest gedaan waaruit blijkt dat hij PDD-NOS heeft.Nu kan ik alles beter plaatsen m.b.t. zijn gedrag. Wij zijn beiden christen. Mijn man kan niet communiceren met mij en de kinderen en zich ook niet inleven in onze gevoelens, wat voor ons heel moeilijk te begrijpen is omdat hij zegt christen te zijn. Als Jezus in je hart woont, dan krijg je toch bewogenheid naar de ander toe en zoek je het goede voor die ander? Kan iemand mij vertellen hoe het zit? Kan iemand met PDD-NOS wedergeboren worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

3 reacties
AHHK76
Beste vraagstelster,
Er zit vast veel pijn achter deze vraag. Jarenlang waren er problemen en het was niet duidelijk wat de oorzaak ervan was... Nu is het wel duidelijk wat er is en dat helpt u dingen van uw man te begrijpen. Het is fijn dat uw man mee heeft gewerkt aan deze onderzoeken. Veel mannen weigeren dit gewoon!
Als ik eerlijk ben, word ik van uw vraag een beetje boos en verdrietig!
WAT BETREFT UW MAN:
Als uw man en u samen uw kinderen hebt laten dopen, dan heeft hij beloofd om de kinderen naar ZIJN VERMOGEN op te voeden. Niet boven vermogen! Dus dat mag u van hem ook niet vragen.
Ook staat er nergens in de Bijbel dat mensen met een bepaalde handicap of beperking niet bekeerd kunnen worden. Misschien zelfs wel het tegendeel. Mensen die in de maatschappij aan de kant werden gezet, werden door Jezus opgezocht!
WAT BETREFT U ZELF:
Ik hoop niet dat ik te hard ben. Maar stel dat u door ziekte in een rolstoel zou belanden en u niet meer voor uw man en kinderen zou kunnen zorgen...? En uw man zou zeggen, dat u de trouwbeloftes nu niet zou kunnen nakomen? Hij zou niet weten hoe het nu verder moest en dan op refoweb een vraag stellen over uw geloof en dat u niet nakomt wat u hebt beloofd? Hoe zou u dat vinden. U wilt graag dat uw man een volmaakte christen is/wordt.... Maar bent u zelf volmaakt in de liefde en in vergevingsgezindheid naar uw man toe? Ik hoop dat u milder wordt voor uw man! Hij heeft toch niet naar deze beperking gesolliciteerd?
Breng al uw vragen en pijn maar bij God en bespreek ze ook maar rustig met de mensen. Dat is goed! Maar vergeet niet af en toe eens eerlijk in de spiegel te kijken en te bedenken dat u net zo goed van genade en vergeving moet leven, als hij!
Ik wens u sterkte!
Pientje
Beste vraagsteller,
U vroeg: Kan iemand met PDD-NOS wedergeboren worden?
PPD-NOS: aanverwante vorm van Autismespectrum. Autisme: 'autos': op jezelf gericht.
Ik heb een soortgelijke vraag gehad: Ik doe met mijn autisme toch veel meer zonden dan anderen?
Dat is menselijk gedacht.
Wat is de echte waarheid/wat zegt God? Dat er in Jezus' bloed voor iedereen vergeving en verlossing is die in Hem gelooft.
Gelooft uw man dat de Heere Jezus voor zijn zonden betaald heeft? Gelooft u dat Jezus uw persoonlijke Middelaar is?
Ik geloof dat de Heere Jezus mijn Borg is en al de schuld van mijn zonden heeft afbetaald. Ik vond/vind mezelf veel zondiger dan anderen, maar daar moeten we niet stoppen, want dan vergeten we te kijken naar Gods maatstaf: vergeving voor iedereen die in Jezus Christus gelooft (=zich aan Hem toevertrouwd).
En dan? Dan wordt je opnieuw geboren. Een nieuwe schepping! Ja echt! Zoals een baby een nieuwe schepping is, zo word de gelovige een net zo werkelijke nieuwe schepping (ook al is het minder zichtbaar dan bij een baby).
Een nieuwe schepping, waar de Heilige Geest en de Heere Jezus in wonen! Dat is een wonder! En dan krijg je echt liefde (wat een nepchristen nooit zelf zou kunnen produceren), dan krijg je echte liefde voor God en je naaste.
En natuurlijk blijf je bij iemand met autisme nog wel autistische dingen merken, maar het leven wordt dan (langzaam aan) zoveel beter leefbaar; want Jezus is dan je Leven! Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen! (dat is een groeiproces, maar dan behoren we geduldig in dat groeiproces te zijn, want God is ook geduldig met ons).
Dus allereerst: Als je een gelovige bent, ziet God je aan in Christus! (ook al heb je autisme... U gelooft toch ool dat de Heere Jezus niemand buitensluit...dus toch ook geen mensen met PDD-NOS?... wie zichzelf buitensluiten zijn de mensen die niet in geloof naar de Heere Jezus gaan).
En misschien dat je als persoon met autisme altijd iets meer moeite moet doen om je op de ander te richten, maar God beoordeelt ons naar onze talenten/ons vermogen.
Het komt er op aan dat we ons uitstrekken naar Hem en het van Hem verwachten en op dat gebied heeft iedereen evenveel kans (iemand die sociaal heel sterk is of iemand die sociaal minder sterk is).
Dus: God kijkt anders dan wij. Laten we daarom opmerkzaam zijn op wat God zegt en hoe Hij kijkt naar de mensen.
Het is het belangrijkst dat Hij in ons hart woont en het in ons leven voor het zeggen heeft.
Veel sterkte toegewenst in alles, ook in de acceptatie, want ik weet uit ervaring dat het moeilijk te verwerken kan zijn en het een hele lange weg met vallen en opstaan kan zijn.
rian2
mooi antwoord Pientje, AMEN!!