Het kennen van Christus

Ds. A.A.F. van de Weg / Geen reacties

Vraag

Wanneer 'ken' je Christus?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het kennen van Christus is een zaak van levensbelang. Terecht dat je deze vraag aan de orde stelt! Wat is het doel van God met ons leven? Om Hem te leren kennen! Nu is het onmogelijk om als onheilig zondaar de heilige God en Vader te kennen. Echter: "Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige, waarachtige God, en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt" (Joh. 17:3). De zending van Gods Zoon naar deze wereld, geeft de intense liefde van God aan. Een verloren wereld wordt bezocht. Met als doel: om de onkenbare God te kennen. In Zijn Zoon Jezus Christus. God heeft daar zelfs behagen in! "…in kennis van God heb Ik behagen, en niet in brandoffers"  (Hos. 6:6). Het is Zijn hartewens dat zondaren Hem leren kennen.

Wat is "kennen" eigenlijk? Het gevaar ligt op de loer "kennen" als een verstandelijke aangelegenheid te zien. Het kennen van een persoon is meer dan het weten van zijn naam en het verzamelen van informatie. Ik ben getrouwd en ik ken mijn vrouw. Mijn buurman kent mijn vrouw ook. Maar slechts van over de heg. Hij leeft niet met haar in een relatie, zoals ik. Omdat ik haar omgang met mijn vrouw heb, ken ik haar dieper en intenser dan wie ook.

Je begrijpt het: het kennen van God kan alleen als er sprake is van een persoonlijke band. Wil je iemand leren kennen, dan verdiep je je in de ander, zoek je zijn gezelschap, ga je om met hem. Zo ontstaat er een relatie, die –in het geval van een man en een vrouw– door een huwelijk bezegeld kan worden. God heeft Zich in Christus neergebogen over de wereld die Hem niet kent. Om Hem te leren kennen is het nodig dat je weet met Wie je te doen hebt. Onderzoek daarom de Schriften, want die zijn het die van Hem getuigen (zie Joh. 5:39). In het biddend onderzoek van Gods Woord, leidt Zijn Heilige Geest mij tot de kennis van Hem en van mijzelf. Ik leer mezelf kennen als ongeschikte zondaar. Hoe zou Christus ooit met mij in een huwelijksverbond kunnen treden? Maar dat is juist het wonder. Christus leren kennen is een kwestie van genade. In deze relatie gaat het initiatief volkomen van God uit. Ik die het recht op vriendschap en goedheid verspeeld heb, sluit geen vriendschap met God. God doet Zich in de Heere Jezus Christus kennen als Eén Die ons door en door kent. Misschien is dat wel de grootste troost in het kennen van Christus. Hij weet beter en grondiger hoe groot mijn verdorvenheid is, hoe egoïstisch ik tot in mijn heiligste verrichtingen ben, hoe twijfelachtig mijn hart is in het zich niet willen overgeven aan Gods genade. En die God wil mij kennen!

Wanneer ken je Christus? Als je je niet meer kunt verzetten tegen zoveel ondoorgrondelijke en grondeloze liefde. Dit wonder gaat mijn verstandskennis te boven. De Heilige Geest smeedt een band van vertrouwen. Ik ga mij overgeven aan Zijn liefde. Ik val mijzelf tegen, maar mijn God valt niet tegen. Nooit is er een moment waarop Zijn oog niet op mij rust, waarin Zijn aandacht verslapt, waarin Zijn zorg tekortschiet. Ik vind rust in Zijn beloften van leiding, zorg, bijstand en bewaring. Ik ga "amen" zeggen op Zijn Woord. In oordeel en genade. "Nu ken ik die waarheid zo diep als gewis, dat Christus alleen mijn gerechtigheid is." Niet dankzij wie ik ben, maar ondanks wie ik ben, neemt God mij om Christus’ wil aan tot een kind van Hem. Wat een zegen!

Zou er ooit een moment in je leven komen, waarop je zegt: nu ken ik Christus helemaal? Nee, Christus is als een diamant. Voor het oog van het geloof valt er voortdurend nieuw licht op die diamant. Er is een kennen en een "vervolgen te kennen"  (Hos. 6:3). Eén ding is wel kenmerkend voor een discipel van Christus. Hij zal alle dingen "schade en drek achten om de uitnemendheid van de kennis van Christus Jezus" (zie Fil. 3:8). Bovendien zien wij nu "door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben" (1 Kor. 13:12).

Ds. A. A. F. van de Weg

Ps. Houd je van lezen? Lees dan eens het mooie boek "God leren kennen" van J. I. Packer.

Ds. A.A.F. van de Weg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid