De dag des Heeren

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

Wordt met "de dag des Heeren" in Openbaring 1:10 de zondag (eerste dag der week) of de oordeelsdag bedoeld?

Antwoord

In Openbaring 1:10 is Johannes aan het woord en zegt:  "Ik was in de geest op de dag des Heeren."  Letterlijk staat er: Ik kwam (was) in (de) Geest op de dag van de Heer. In de oorspronkelijke Griekse taal staat hier een bijvoeglijk naamwoord van "Heere" afgeleid, in de zin van "toebehorend aan de Heere" (kuriake). Een heer-lijke dag. In het Engels zien we dat nog terug waar de zondag genoemd wordt:  the Lord’s day.

Dus anders dan bijvoorbeeld in 1 Thess. 5:2:  dag des Heeren (kuriou):  daar gaat het over de oordeelsdag en wordt dan ook een ander Grieks woord gebruikt.

Conclusie: Op 1:10 gaat over de zondag, de eerste dag van de week, de dag waarop Johannes de gelovigen moest missen, maar het werd hem vergund in het gezelschap van de Heere Jezus te zijn. Hij kwam in Geestvervoering op die dag.

Ds. M. M. van Campen

Lees ook: 'Zondag of oordeelsdag'

Lees meer artikelen over:

oordeelsdagzondag