“Knapje” links op de borstkas

drs. A. Meijer / 5 reacties

Vraag

Ik heb met spoed een medische vraag. Mijn man had vorige week plots een “knapje” gevoeld en dat benam hem even de adem links op de borstkas. Hij hapte naar adem en liep weg. Daarna kwam hij weer terug met flinke spierpijn in zijn linkerborstkas en linker arm. Het lijkt houdingsafhankelijk te zijn. Nu denk ik dat dit niet van het hart kan zijn. Via internet vind ik een misser van een arts die ook spierpijn links op de thorax mist en het blijkt een infarct is. Die man is overleden. Ik schrok hiervan. Mijn man wil niet naar de dokter. We gingen zaterdag een stuk rijden en weer kreeg hij pijn in die linkerborstkas en linkerarm. De pijn is lokaal op te wekken en erg houdingsafhankelijk. Warmte en massage helpen even. Ik ben nu zó bezorgd en geschrokken. Kunt u mij a.u.b. adviseren en raad geven. Waar kan het op wijzen? Zelf denk ik dat het de spieren zijn. Maar wat kan dan “knapje” zijn en vanwaar die uitstraling naar de linkerarm?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Om maar met de deur in huis te vallen: dit verhaal klinkt inderdaad als een (rib)spierprobleem en lijkt niet van het hart afkomstig. Het kan zijn dat er een spierscheurtje ontstaan is. Het feit dat de pijn houdingsafhankelijk is, dat massage helpt, de pijn lokaal op te wekken is en het links op de borstkas zit maken het zeer onwaarschijnlijk dat het van het hart afkomstig is.

Als ik helemaal volledig wil zijn zou ik nadere informatie willen hebben en een lichamelijk onderzoek verrichten. Daarom is een bezoek aan de huisarts toch altijd aan te raden.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
5 reacties
christien
Ik vind het erg bijzonder om met spoed een medische vraag te stellen via een website.
Je zou hier wat mij betreft in twee zinnen op kunnen antwoorden:
- Een medische spoed vraag is niet bestemd om deze te stellen via een website,
maar hoort bij een huisart of bij echt dringende spoed! bij een huisartsenpost terecht!!
irenicus
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom
A: dit soort (acute medische) vragen hier gepubliceerd wordt: het komt mij toe dat de vraagstellers beter geholpen zijn met een helder: 'Dit kunnen wij op deze wijze NIET voor onze verantwoordelijkheid nemen en we raden u dan ook met klem aan medische hulp te zoeken - waarbij we u sterkte wensen'
B: Dat ook bij een helder antwoord in bovenbedoelde zin, de vraag toch nog gepubliceerd wordt?
C: Een gekwalificeerd medicus (die naast zijn professionaliteit ook een geheimhoudingsplicht heeft) hier toch op ingaat zonder de patient persoonlijk te kennen of gezien te hebben! Denk eens aan de geruststelling die nu heerst, terwijl misschien niet alle facetten bekend zijn! Onbegrijpelijk!

Refoweb, jullie zijn een waardevol medium maar dit kan echt niet!
sydneylover
Deels eens met de reacties hierboven. Ik verbaas me ook vaak over het soort medische vragen dat hier gesteld wordt. Maar blijkbaar is er een markt voor...

Maar als ik mij in de vraagstelster verplaats: zij is ontzettend bezorgd, maar haar man is (zo komt het bij mij althans over) te eigenwijs om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hemzelf én zijn vrouw en gewoon naar de huisarts of -artsenpost te rijden. En dan kan ik me deze vraag (haast een soort van noodkreet) heel goed voorstellen.
refoweb
@Christien: de spoedvragen worden met zo snel mogelijk beantwoord door de deskundige en met voorrang geplaatst op de website.

@irenicus: Bij het vragenformulier staat een disclaimer:

"Ondanks de zeer zorgvuldige samenstelling van de verstrekte informatie kan Refoweb of het panel geen aansprakelijkheid aanvaarden voor schade die voortvloeit uit incomplete of foute antwoorden, noch voor schade of overlast die voortvloeit uit of samenhangt met het gebruik van de antwoorden.

Refoweb.nl wijst erop dat de diensten die zij aanbiedt en de antwoorden van de specialisten op je vragen niet ter vervanging (kunnen) dienen van een consult en/of persoonlijk bezoek aan een arts of andere specialist. De antwoorden geven slechts een mogelijke indicatie van de klachten en een mogelijke geneeswijze."
Discipel
Helemaal eens met irenicus. Refoweb zou er verstandig aan doen de mogelijkheid tot het stellen van medische vragen per direct te stoppen.

@refoweb: die disclaimer dekt jullie misschien juridisch in, moreel vind ik het totaal onverantwoord om op medische (spoed) vragen antwoord te geven via dit medium. Medische vragen horen bij de (huis)arts. Of wellicht op een daarvoor gekwalificeerde internesite, maar niet op refoweb!