Te graag zwanger willen worden

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Wij zijn al een aantal jaren getrouwd. Helaas is ons huwelijk kinderloos. Uit onderzoek is niets afwijkends gevonden en wij zijn verder niet meer in behandeling. Nu hoor ik in mijn omgeving regelmatig zeggen dat, als je graag zwanger wilt worden, het juist daarom niet lukt. Dat doet pijn omdat we zo, op een bedekte manier, zelf de schuld krijgen van ons verdriet. Als een echtpaar een kindje adopteert en een paar jaar later zelf nog een kindje krijgt, wordt wel gezegd dat dat komt omdat ze hun wens losgelaten hebben. Kan dat? Als je elke maand een eisprong hebt en rekening houdt met je vruchtbare dagen kun je toch geen zwangerschap tegenhouden, omdat je het (te) graag wil? Of wel? Maar wat gebeurt er dan lichamelijk wel of niet, omdat je naar een zwangerschap uitziet?

Antwoord

De pijn en het verdriet is duidelijk. Ook de gevoelens die het oproept. Er is bij dit soort zaken geen enkele reden voor schuldgevoel. En wat "men" zegt... niet te veel van aantrekken. Overigens: de meeste kinderen worden geboren omdat hun ouders die zwangerschap graag wilden. Dat alleen al bewijst dat het onzin is dat wanneer je het graag wilt, het niet gebeurt.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
3 reacties
Daniel
De hr Wolswinkel geeft het juiste antwoord. Mijn vrouw en ik hebben ook lang moeten wachten op ons eerste kind, we dachten hetzelfde als de vragenstelster dacht. Vijf jaar na ons huwelijk kregen we ons eerste kind, daarna nog twee. We zijn er God dankbaar voor en we hebben geleerd dat je niets af kunt dwingen. De menselijke maat is niet God's maat.
petravdh
We willen jullie heel veel sterkte wensen in dit verdriet! Die dingen die andere mensen zeggen dat komt zooo bekend voor! Heel herkenbaar!
Het is en blijft een groot verdriet in je leven!
Wijzelf zijn nu bijna 7 jaar getrouwd en hebben geen biologische kinderen kunnen krijgen! We dan dan ook heel dankbaar dat we sinds vorig jaar een zoontje uit Taiwan hebben gekregen!
Al die jaren wachten op een biologisch kindje (ja ja ze zeiden ook tegen ons...ga eens lekker op vakantie, tja zo werkt dat dus echt niet) mogen we nu zorgen voor een kleintje uit Taiwan! We danken God voor dit prachtige wonder die we mochten krijgen.
En is niet het loslaten hoor, wij hebben dit al zolang maar onze wens om een biologisch kindje te krijgen is er nog steeds niet, ondanks dat we een gelukkig leven leiden!
Door de kracht die we hebben geput uit het geloof en de zekerheid die wij ervaren dat God ons leidt zijn we nu gelukkig ondanks het verdriet dat nog aanwezig is in ons hart.

Heel veel sterkte nogmaals!
Samanthi
Lieve vragenstelster
Heel veel sterkte hoor en trek je niet aan van de mensen.
gr Samanthi