Kritiek op Spurgeon

Dr. C. A. van der Sluijs / 1 reactie

Vraag

Geachte ds. Van der Sluijs. U staat bekend als Spurgeon-expert, vandaar dat ik u deze vraag stel. Op internet kwam ik het volgende artikel tegen waarin beweerd wordt dat Spurgeon een valse oecumene aanhing, op grond van citaten uit zijn preken. Maakt de auteur van dit artikel een punt, of begrijpt hij Spurgeon verkeerd? Bij voorbaat dank voor uw antwoord!

Antwoord

Gewaardeerde vraagsteller,

Ik wreef wel mijn ogen uit toen ik de website bezocht die je aan het wankelen bracht ten aanzien van Spurgeon’s geestelijke integriteit. Hij zou een onheilig man zijn geweest omdat hij toch oecumenisch gezind bleef niettegenstaande de Down Grade Controverse. Erger moet het niet worden. En kan dit zelfs niet worden. Ik heb deze kritiek zelfs nog nooit vernomen in de tijd waarin Spurgeon leefde. Wél was er soms bedekte kritiek van de kant van de hyper-calvinisten. Maar hem radicaal afschrijven durfde niemand. Daarvoor was Spurgeon te duidelijk een leesbare brief van Christus.

Eigenlijk vind ik het beneden de maat om deze kritiek te weerleggen. Ik zou kunnen volstaan met op te merken dat de geuite kritiek onmiddellijk terugslaat op de schrijver zelf. Ik vrees zelfs dat deze scribent niet weet wat geestelijk leven is. Punt! Met een uitroepteken!

Toch wil ik er iets meer over zeggen omdat anderen -zoals jij dus- niet in verwarring zouden worden gebracht. Welnu, Spurgeon was een uitgesproken calvinist op de wijze van een baptist. Hij is nog het beste te vergelijken met zijn favoriete schrijver John Bunyan. Scherp kantte hij zich in woord en geschrift tegen zowel het hypercalvinisme als tegen het arminianisme. Daarbij kon ook het toen opkomende modernisme geen genade vinden in zijn ogen. Evenmin als de Staatskerk als zodanig. Een en ander leidde tot diverse controversen. Niettemin bleef hij oog houden voor het geestelijke leven bij anderen die van hem verschilden in leerstellig opzicht. Zoals bij de arminiaanse methodist John Wesley. En zoals bij de anglicaanse bisschop van Liverpool, J. C. Ryle.

Dit is voor mij het uitgesproken bewijs dat Spurgeon geen fanatiekeling is geweest en op de juiste wijze oecumenisch gezind was. Hij had allen lief die de Heere Jezus lief hadden in onverderfelijkheid (vgl. Ef. 6:24).

De scribent die op de betreffende website Spurgeon een onheilige noemt omdat hij tóch op deze wijze oecumenisch gezind bleef, heeft het zogenaamde geestelijke leven blijkbaar geschematiseerd in een strak wetticistisch systeem waaruit alle leven is weggelopen. De man hield een dode visie op Spurgeon over. En is naar alle waarschijnlijkheid zélf een dode. En hoe zou een dode kunnen oordelen over een levende? Het omgekeerde is waar: De levenden zullen met Christus nu en ten laatste oordelen over de doden.

Blijf maar gewoon van Spurgeon houden. Hij stond heel dicht bij zijn Meester.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

Spurgeon
1 reactie
Diny
Fijn dat ds. Van der Sluijs deze misplaatste kritiek op Spurgeon hier kan weerleggen.
Laten we allemaal op Spurgeons wijze oecumenisch gezind zijn en allen liefhebben die de Heere Jeuzs liefhebben in onvergankelijkheid (Ef. 6:24).

De genoemde site met die kritiek wordt bij mij trouwens door Kliksafe geblokkeerd...?!