Verdienen met Wajong-uitkering

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Hoe zit het als je naast je werk een gedeeltelijke Wajong-uitkering hebt? Is het dan werkelijk zo dat je nooit meer dan 120 procent van het minimumloon kunt verdienen? Dat is dan wel heel krom als je een universitaire studie achter de rug hebt. Dan had je dus beter niet kunnen gaan studeren. Veel kosten gehad voor studie en nu minder verdienen dan een ander met dezelfde opleiding.

Antwoord

Het is mogelijk dat een Wajonger meer verdient dan 120 procent van het minimumloon, maar vaak zal dit gekort worden op de Wajong--uitkering of soms zal de uitkering worden beëindigd. Is er geen hulp meer nodig bij het werk en heb je een jaar lang meer verdiend dan het minimumloon, dan wordt de Wajong-uitkering stopgezet. Gebeurt het dat je dat toch weer begeleiding nodig hebt bij het werken en verdien je weer minder dan het minimumloon, dan is het soms weer mogelijk om een Wajong-uitkering te ontvangen.

Wel is het zo dat als je vijf jaar lang gewerkt hebt en meer dan 75 procent van het minimumloon verdient en geen begeleiding ontvangt bij het werk, dan wordt de Wajong-uitkering stopgezet. Je kunt daarna niet zo makkelijk weer in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering.

Inkomensondersteuning jonggehandicapten; hiervoor bestaan drie regelingen.

Als een jonggehandicapte werk heeft maar niet genoeg verdient, ontvangt hij een aanvulling op zijn loon.:

-Werkregeling jonggehandicapten tot 27 jaar: Hier gaat het om een jongere met een handicap onder de 27 jaar en die niet meer dan 20 procent van het minimumloon verdient. Het UWV vult zijn inkomen aan tot 75% van het minimumloon. Van elke euro die hij meer verdient, mag hij de helft zelf houden. Voorwaarde is dat zijn salaris niet meer wordt dan 100 procent van het minimumloon. Zo loont het om te werken.

-Werkregeling jonggehandicapten vanaf 27 jaar: Bij deze regeling gaat het om jongeren met een beperking van 27 jaar of ouder die verdienen wat mogelijk is gezien hun situatie en capaciteiten. Zij krijgen een aanvulling op hun salaris tot 100 procent van het minimumloon. Verdienen ze minder dan zij zouden moeten kunnen, dan krijgen ze het inkomen aangevuld tot 75 procent van het minimumloon.

-Werkregeling met begeleiding: Via deze regeling kunnen jonggehandicapten vanaf 27 jaar een aanvulling krijgen tot 120 procent van het minimumloon. Het gaat hierbij om jonggehandicapten die: verdienen wat mogelijk is gezien hun situatie en capaciteit; werken met begeleiding van een jobcoach;loondispensatie krijgen.

Mevr. J. Voortman
juridisch medewerker individuele belangenbehartiging RMU

Lees meer artikelen over:

financiënuitkering